لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

«۴۵ کشته» در حمله هوایی عراق به «نشست رهبران داعش» در سوریه


پرچم گروه داعش جایی در سوریه
پرچم گروه داعش جایی در سوریه

ارتش عراق می‌گوید در حمله هوایی به نشست رهبران گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در خاک سوریه، ۴۵ تن از اعضای این گروه را کشته‌است.

به گفته ارتش عراق جنگنده‌های اف-۱۶ نیروی هوایی آن کشور، اول تیر ماه، در واپسین روز هفته پیش، به سه خانه، در شهر «هجین» در سوریه، حمله کرده‌اند. عراق می‌گوید این اماکن محل گردهمایی سران داعش بود.

نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر کرده‌اند می‌گویند شماری از چهره‌های بانفوذ و مهم گروه موسوم به حکومت اسلامی، از جمله پیک شخصی ابوبکر بغدادی، رهبر این گروه، معاون «وزیر جنگ» داعش و «امیران شبکه رسانه‌ای» آن، در میان کشته‌شدگان هستند.

خبرگزاری رویترز بخشی از بیانیه ستاد مشترک ارتش عراق را نقل کرده‌است که «جنگنده‌های اف-۱۶ حملات هوایی موفقی به نشست رهبران داعش داشتند… این عملیات، اهداف خود را به‌طور کامل تخریب کرد و در جریان آن شماری نزدیک به ۴۵ تروریست کشته شدند».

گروه موسوم به حکومت اسلامی، که رهبر آن زمانی در عراق و سوریه اعلام «خلافت» کرده بود، بخش‌هایی گسترده از دو کشور را به تصرف خود در آورده بود. اما اکنون حضور آن‌ها به‌طور چشم‌گیری محدود شده‌است. با این حال این گروه همچنان یک تهدید و چالش امنیتی در مرز سوریه و عراق به شمار می‌رود.

شهر هجین، جایی که حملات در آن انجام شده، شهر کوچکی در شرق سوریه، ۵۰ کیلومتری مرز عراق است.

در ماه گذشته میلادی، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته بود دست‌کم ۶۵ تن از سران ارشد داعش ساکن «هجین» هستند.

از بهار سال جاری به این سو، نیروی هوایی عراق، در جریان هدف قرار دادن نفرات و تجهیزات داعش، دست به حملاتی در خاک سوریه زده‌است.

عراق، هم رابطه خوبی با ایران و روسیه، یعنی متحدان اصلی بشار اسد دارد، و هم با ائتلاف ضد داعش، که ایالات متحده آن را رهبری می‌کند.

برپایه گزارش رویترز و خبرگزاری فرانسه|ت.ت
XS
SM
MD
LG