لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۸

«بازگشت جنگنده‌های روسیه» به درگیری‌ها در جنوب سوریه


عکسی از مارس ۲۰۱۶، جنگنده سوخو ۲۵ روسیه را در پایگاهی در سوریه نشان می‌دهد
عکسی از مارس ۲۰۱۶، جنگنده سوخو ۲۵ روسیه را در پایگاهی در سوریه نشان می‌دهد

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید جنگنده‌های روسیه، دست به حملاتی در درعا زده‌اند. از تابستان ۲۰۱۷ به‌ این سو، که روسیه خود بر سر آتش‌بس در مناطق موسوم به «کاهش تنش» در جنوب سوریه موافقت کرد، نخستین بار است که حملاتی از این دست گزارش می‌شوند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، دوم تیر ماه، گزارش داده‌است «از زمانی که بر سر آتش‌بس در مناطق جنوب سوریه توافق شد، نخستین بار است که روسیه دست به حملات هوایی شدیدی در شهرهای حاشیه شرقی درعا می‌زند».

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دو مرکز رصد عملیات هواپیماهای جنگی، گزارش داده‌است که دست‌کم ۲۰ مورد حمله هوایی در «بصر الحریر»، روستایی در شمال‌شرقی شهر درعا، ثبت شده‌است.

منابعی در میان نیروهای مخالف بشار اسد گفته‌اند جنگنده‌های روسیه، اوایل روز یک‌شنبه یک شهر تحت تصرف شورشیان، در جنوب‌غرب آن کشور، را بمباران کرده‌اند. به گفته این منابع، این حملات هوایی برای پشتیبانی از ارتش سوریه، در جریان پیش‌روی و تصرف مناطق راهبردی در مرز اردن، و بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل است، انجام شده‌است.

مسکو هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان نداده‌است.

پیش از این گزارشی در مورد دخالت نیروی هوایی روسیه در جریان درگیری‌های اخیر در مناطق جنوبی منتشر نشده بود. ارتش روسیه متکی به حملات خمپاره‌ای و موشکی خود در این مناطق بود.

روز شنبه سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه گفته بود ارتش و نیروهای حامی بشار اسد،‌ رئیس جمهوری سوریه، موفق به پیشروی در استان درعا شده و دو روستا را نیز تصرف کرده‌اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از این سازمان گفته بود پیش‌روها در پی چند روز بمباران این مناطق انجام شده‌است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، اول تیرماه خواستار توقف عملیات نظامی در جنوب غربی سوریه شده بود. سخنگوی آنتونیو گوترش گفته بود این حملات هزاران غیرنظامی را آواره کرده، که اکثر آنها در حال حرکت به سمت مرز اردن هستند. به گفته سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، گوترش همچنین نگران است که عملیات نظامی اخیر، امنیت منطقه را به مخاطره بیاندازد.

اما نه فقط دبیرکل سازمان ملل، که نیکی هیلی، سفیر آمریکا در این نهاد نیز در روز جمعه هشدار داده بود تشدید عملیات نظامی ارتش سوریه، نقض توافق در خصوص مناطق مناطق کاهش تنش است. نیکی هیلی گفته بود: روسیه مسئول هرگونه تشدید درگیری در سوریه است.

در خرداد ماه، در پی انتشار گزارش‌ها از عملیات قریب‌الوقوع ارتش روسیه در جنوب غربی آن کشور، وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای هشدار داده بود که در صورت نقض آتش‌بس، دست به اقدامات «قاطعی» خواهد زد.

ایران و روسیه، مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد، و ترکیه، از حامیان شماری از گروه‌های شورشی مخالف اسد، سال گذشته مذاکراتی را در پایتخت قزاقستان انجام دادند که در جریان آن چهار «منطقه کاهش تنش» در سوریه تعیین شد. یکی از مناطقی که طرف‌ها بر سر محدوده‌ها و مرزهای آتش‌بس در آن توافق کرده بودند، درعا بود. گزارش شده بود که ایالات متحده و روسیه نیز بر سر تعیین مرزهای یک منطقه امن در استان درعا با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

درعا همان جایی‌ست که بیشتر از هفت سال پیش، اعتراضات اولیه و عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت بشار اسد، در آن آغاز شد.

برپایه گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG