لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۱

دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف فوری عملیات نظامی در جنوب غربی سوریه شد


هلیکوپترهای ارتش سوریه مناطق تحت کنترل شورشیان را با بمب های بشکه‌ای هدف قرار دادند.
هلیکوپترهای ارتش سوریه مناطق تحت کنترل شورشیان را با بمب های بشکه‌ای هدف قرار دادند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، جمعه اول تیرماه خواستار توقف عملیات نظامی در جنوب غربی سوریه شد.

به گزارش رویترز، دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، و یک فرمانده شورشیان مخالف حکومت بشار اسد می‌گویند، ارتش سوریه برای نخستین بار در یک سال اخیر مواضع مخالفان را در جنوب غربی سوریه در مرزهای مشترک با اسرائیل و اردن با هلیکوپتر بمباران کرده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کرده است: حملات باعث آواره شدن هزاران غیرنظامی شده است که اکثر آنها در حال حرکت به سمت مرز اردن هستند.

سخنگوی آنتونیو گوترش اضافه کرده است: دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین نگران است که این عملیات نظامی، امنیت منطقه را به مخاطره بیاندازد.

رویترز می‌گوید، نیروهای دولتی سوریه در مناطقی از مرز اردن و بلندی های جولان دست به عملیات نظامی زده‌اند که به عنوان «مناطق کاهش تنش» شناخته می شود.

طبق این گزارش، آمریکا روز پنجشنبه به حکومت سوریه و روسیه در خصوص پیامدهای نقض توافق درباره «مناطق کاهش تنش»هشدار داد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم روز جمعه گفت، تشدید عملیات نظامی ارتش سوریه نقض توافق در خصوص مناطق مناطق کاهش تنش است.

رویترز می‌گوید، در نتیجه عملیات نظامی ارتش سوریه بیش ۱۱ هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شده‌اند.

نیکی هیلی گفته است: روسیه مسئول هرگونه تشدید درگیری در سوریه است.

گزارش ها حاکی است که هلیکوپترهای ارتش سوریه مناطق تحت کنترل شورشیان از جمله شهر بصر الحریر در شرق شهر درعا را با بمب های بشکه‌ای هدف قرار دادند.

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید، هلیکوپترهای ارتش سوریه بیش از ۱۲ بمب بشکه ای روی این مناطق ریخته اند. اما هنوز گزارش از میزان تلفات این حملات منتشر نشده است.

ابوبکر الحسن، یک سخنگوی گروه جیش الثوره وابسته به ارتش آزاد سوریه، نیز گفته است: دستکم سه شهر و روستا توسط هلیکوپترهای ارتش سوریه بمباران شدند.

بشار اسد پیشتر گفته بود که حکومت سوریه به پیشنهاد روسیه به دنبال توافقی شبیه مناطق دیگر برای خروج شورشیان از جنوب غربی کشور است.

او در عین حال افزوده بود که تاکنون چنین توافقی حاصل نشده، و آمریکا و اسرائیل را در این زمینه مقصر دانست.

او گفت در صورت لزوم این مناطق با حملات نظامی باز پس گرفته می‌شوند.

در مقابل شورشیان اعلام کرده‌اند که حتی «یک وجب» از این مناطق را به رژیم سوریه تسلیم نخواهند کرد.

رویترز می‌گوید، هر چند بشار اسد وعده داده که این مناطق را باز پس خواهد گرفت ولی عملیات نظامی برای تصرف این مناطق به خاطر حساسیت‌های اردن و اسرائیل که هر دو به شدت نگران حضور نظامی ایران در سوریه هستند، بسیار پیچیده خواهد بود.

با استفاده از گزارش رویترز؛خ.ک
XS
SM
MD
LG