لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۸

گلوله‌باران جنوب غربی سوریه توسط ارتش اسد؛ غیرنظامیان در حال فرارند


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

نیروهای دولتی سوریه روز پنجشنبه ۳۱ خرداد مناطق تحت کنترل شورشیان در جنوب غربی این کشور را گلوله‌باران کردند. این عملیات بخشی از تشدید حملات به مناطق همجوار با خاک اردن و ارتفاعات جولان در اشغال اسرائیل است که بشار اسد وعده داده آنها را از شورشیان بازپس خواهد گرفت.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که اخبار جنگ را جمع‌آوری و منتشر می‌کند اعلام کرد که طی دو روز گذشته بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی از شهر بصرالحریر و مناطق اطراف آن واقع در ناحیه درعا خارج شده‌اند. شورشیان در مورد تعداد آوارگان ارقام ضدونقیضی منتشر کرده‌اند.

تهاجم نیروهای دولتی به جنوب غربی سوریه ممکن است باعث تشدید جنگ داخلی هفت ساله در این کشور شود. دولت آمریکا اعلام کرده که در مقابل نقض توافق سال گذشته با روسیه برای منع درگيری در این مناطق «واکنش قاطع و مناسب» نشان خواهد داد.

پس از تصرف مناطق تحت کنترل شورشیان در حمص و غوطه شرقی توسط دولت سوریه و با کمک روسیه و نیروهای مورد حمایت ایران، اکنون کانون نبرد به جنوب غربی کشور منتقل شده است.

هر چند بشار اسد وعده داده که این مناطق را باز پس خواهد گرفت ولی عملیات نظامی برای تصرف این مناطق به خاطر حساسیت‌های اردن و اسرائیل که هر دو به شدت نگران حضور نظامی ایران در سوریه هستند، بسیار پیچیده خواهد بود.

ارتش سوریه در حملات خود به این مناطق از آتش توپخانه استفاده می‌کند ولی تاکنون حملات هوایی چندانی نداشته است. حملات هوایی در پیروزی‌ نیروهای دولتی سوریه در حلب و غوطه شرقی نقش مهمی داشته است.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد ارتش این کشور «با آتش متمرکز توپخانه» به مواضع شورشیان در شهرهای بصرالحریر و الحراک حمله می‌کند.

به گفته رسانه‌های دولتی بر اثر شلیک موشک توسط شورشیان، دو غیرنظامی در شهر سویدا که تحت کنترل دولت است، کشته شده‌اند.

یک فرمانده شورشیان در این مناطق می‌گوید حملات توپخانه نیروهای دولتی به شهر بصرالحریر و مناطق اطراف آن افزایش یافته و ظاهرا هدف دولت تصرف این مناطق است.

سخنگوی جیش الثوره، یکی دیگر از گروه‌های شورشی مستقر در این منطقه، حملات توپخانه ارتش سوریه را سنگین توصیف کرده و گفته است: «غیرنظامیان نگرانند که این توپ باران‌های نامنظم ممکن است آغاز تهاجم نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به این مناطق باشد».

یک سخنگوی سازمان ملل متحد گفت این نهاد در مورد تشدید درگیری در ناحیه درعا که جان غیرنظامیان را به خطر انداخته و موجب آوارگی هزاران نفر شده، نگران است.

بشار اسد پیشتر گفته بود که حکومت سوریه به پیشنهاد روسیه به دنبال توافقی شبیه مناطق دیگر برای خروج شورشیان از جنوب غربی کشور است.

او در عین حال افزوده بود که تاکنون چنین توافقی حاصل نشده، و آمریکا و اسرائیل را در این زمینه مقصر دانست.

او گفت در صورت لزوم این مناطق با حملات نظامی باز پس گرفته می‌شوند.

در مقابل شورشیان اعلام کرده‌اند که حتی «یک وجب» از این مناطق را به رژیم سوریه تسلیم نخواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG