لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

مقام آمریکایی: حمله به مواضع نیروهای دولتی سوریه توسط اسرائیل انجام شد


 شبه نظامیان متحد بشار اسد در شهر البو کمال (عکس از آرشیو)
شبه نظامیان متحد بشار اسد در شهر البو کمال (عکس از آرشیو)

یک مقام نظامی آمریکا روز دوشنبه ۲۸ خرداد گفته است، حمله اخیر به نیروهای شبه نظامی متحد بشار اسد در سوریه و در نزدیکی مرز با عراق توسط اسرائیل انجام شده است.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، در مصاحبه با شبکه خبری «سی ان ان» گفته است، مواضع بمباران‌شده در روز یکشنبه در نزدیکی البوکمال، محل استقرار بسیاری از شبه‌نظامیان حامی بشار اسد و متحد با ایران بود.

اسرائیل هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده است.

در همین زمینه، ساعاتی پیشتر یک مقام نظامی آمریکا بمباران مواضع نیروهای دولتی سوریه و شبه نظامیان متحد آنها در نزدیکی مرز با عراق را رد کرد.

سرگرد جاش ژاکس، یک سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نیز گفته است: هیچ یک از نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا عملیاتی در نزدیکی البوکمال نداشته‌اند.

سانا خبرگزاری دولتی سوریه به نقل از یک منبع نظامی می‌گوید، حملات هوایی نیروهای آمریکا به مواضع نیروی‌های دولتی سوریه و متحدان آنها در منطقه «الحره» در جنوب «البوکمال» شماری کشته و مجروح برجای گذاشته است.

یک فرمانده نظامی نیروهای متحد با حکومت سوریه نیز به رویترز گفته است، پهپادها که احتمالا آمریکایی بودند مواضع نیروهای عراقی و نیروهای دولتی سوریه را بین البو کمال و تنف بمباران کردند.

در همین حال، حشد الشعبی، نیروهای بسیج مردمی در عراق، نیز اعلام کرده است، حمله هوایی آمریکا به موضع این گروه ۲۲ کشته ۱۲ زخمی برجای گذاشت.

حشد الشعبی در بیانیه ای اعلام کرده است: ساعت ۲۲ شب گذشته یک هواپیما آمریکایی دو موشک به مرکز فرماندهی این گروه شلیک کرد که در اثر آن ۲۲ نفر کشته شدند.

در همین حال، مقام های عراقی گفته اند، اکثر کشته شدگان اعضای گروه حزب الله عراق بودند که در جنگ در سوریه متحد بشار اسد هستند.

نخست‌وزیر اسرائیل هفته گذشته گفته بود، جمهوری اسلامی ایران ده ها هزار جنگجوی شیعه از کشورهای منطقه را به سوریه آورده است.

بنیامین نتانیاهو تاکید کرده بود که کشورش با بمباران پایگاه‌های نیروهای شیعه هم‌پیمان با ایران در سوریه «به امنیت و ثبات منطقه و خارج از خاورمیانه» کمک کرده‌است.

مقام‌های اسرائیل در یک سال اخیر با ابراز نگرانی شدید از «خطرات ناشی از تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه»، حمله به برخی از «هدف‌های ایرانی» در سوریه را تأیید کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران برای نبرد با مخالفان بشار اسد و گروه «حکومت اسلامی» یا داعش نیروهای نظامی خود را در قالب «مدافعان حرم» به سوریه و عراق فرستاده و شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام کرده است.

تاکنون تعداد قابل توجهی از این نیروها که در این دو کشور کشته شده‌اند٬ در چندین شهر ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌اند.

با استفاده از گزارش های سی ان ان، رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG