لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۰

شش افغان دیگر ساکن قم در سوریه کشته شدند


تصویر، آرشیوی و متعلق به مراسم تشییع جنازه سه تن از افغان های کشته شده در سوریه است که در کرمان برگزار شد.
تصویر، آرشیوی و متعلق به مراسم تشییع جنازه سه تن از افغان های کشته شده در سوریه است که در کرمان برگزار شد.

رسانه‌ها در ایران از کشته شدن شش افغان ساکن استان قم در درگیری‌های سوریه خبر می‌دهند که قرار است اجساد آنها در این شهر تشییع و تدفین شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، پیکرهای این هفت تن قرار است عصر روز چهارشنبه هفتم تیر در شهر قم به خاک سپرده شود.

روابط عمومی سپاه استان قم کشته شدگان را از اعضای «مدافع حرم حضرت زینب» و از «تیپ فاطمیون» اعلام کرده است.

وب‌سایت محلی قم نیوز هم نام این افراد را مهدی حسینی، یحیی عظیمی، نادر حسینی، عبدالحسین حسینی، علی‌رضا رضایی و محمد شریف سروری اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، روز سوم خرداد نیز اجساد شش نظامی اعزامی از سوی ایران که در سوریه کشته شده بودند٬ در شهر قم تشییع و به خاک سپرده شده بود.

آن‌طور که خبرگزاری تسنیم نوشته بود: یک نفر از آن گروه از لشکر فاطمیون و پنج تن دیگر از لشکر زینبیون بودند.

جمهوری اسلامی ایران برای جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش)٬ نیروهای نظامی خود در ارتش و سپاه خود را تحت عنوان مستشار به سوریه و عراق فرستاده و شماری از شیعیان افغان و پاکستانی را نیز در قالب «تیپ فاطمیون» و «لشکر زینبیون» به سوریه اعزام ‌کرده است.

تاکنون تعداد قابل توجهی از این نیروها که در این دو کشور کشته شده‌اند٬ در چند شهر ایران تشییع و به خاک سپرده شده‌اند.

محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، اسفندماه سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» را ۲۱۰۰ تن اعلام کرد.

وی همچنین گفته بود که رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای از او خواسته که موضوع اعطای تابعيت ایرانی به نیروهای لشکر «فاطمیون» را پیگیری کند.

به گفته رئیس بنیاد شهید، آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دیدار گفته که «حفاظت از اين خانواده‌ها به دوش ماست، به همين دليل حتماً برايشان تابعيت درست كنيد و حتماً آنها را زير پوشش بنياد شهيد بگيريد».

پیش از این، روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ ۵۰۰ دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی که به همراه روسیه٬ حامیان اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند٬ این گزارش و گزارش‌های مشابه را تکذیب کرده‌اند. با این همه، ‌شماری از کشورهای منطقه و نیز برخی از کشورها مانند آمریکا از کمک نظامی تهران به حکومت بشار اسد انتقاد کرده اند. ایران و روسیه حامیان حکومت بشار اسد هستند.

XS
SM
MD
LG