لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۶

ارتش سوریه: ائتلاف به موضع ما در البوکمال حمله کرده؛ آمریکا تکذیب کرد


نیروهای ارتش و پلیس سوریه در مرکز دمشق؛ اکتبر ۲۰۱۷
نیروهای ارتش و پلیس سوریه در مرکز دمشق؛ اکتبر ۲۰۱۷

رسانه‌های دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی می‌گویند «هواپیمای ائتلاف به رهبری آمریکا» در شرق آن کشور به «یکی از مواضع ارتش حمله کرده‌است». ارتش ایالات متحده انجام حملات هوایی در منطقه یادشده را تکذیب کرده‌است.

بنا به گفته مقام ارتش سوریه «حمله هوایی» در منطقه الحره واقع در البوکمال، در استان شرقی دیرالزور رخ داده‌است.

جزئیات دقیقی از تلفات این «حمله» -آن‌طور که مقام سوری اظهار داشته- ارائه نشده‌است، اما رسانه‌های دولتی از کشته و زخمی شدن شماری از کسانی که در محل بودند، خبر داده‌اند.

یکی از فرماندهان نیروهای مسلح حامی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به خبرگزاری رویترز گفته است یک پهپاد «احتمالا آمریکایی»، مواضع شبه‌نظامیان عراقی، جایی بین البوکمال و تنف، و نیز موضع ارتش سوریه را بمباران کرده‌است.

اما خبرگزاری رویترز از سرگرد جاش ژاکس، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، نقل کرده است که «هیچ یک از اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا حمله‌ای در نزدیکی البوکمال انجام نداده‌است».

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، مسئولیت منطقه غرب و مرکز آسیا و شرق آفریقا را برعهده دارد.

منطقه البوکمال و اطراف آن تنها محل حضور نیروهای سوری و شبه‌نظامیان حامی اسد نیست؛ در شمال‌شرقی این منطقه، ائتلاف به رهبری ایالات متحده، از گروهی مسلح از کردها و اعراب سوریه در نبردهای علیه «حکومت اسلامی» حمایت کرده، و آموزش و تجهیزات نظامی در اختیارشان می‌گذارد.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در پایگاهی در تنف حضور دارند. تنف روستایی در صحرای سوریه است، در یک منطقه مرزی بین آن کشور، عراق و اردن و از نطر راهبردی اهمیت زیادی دارد.

شبه‌نظامیان شیعه‌ای که برای حمایت از اسد به سوریه اعزام می‌شوند، از کشورهای منطقه، از جمله عراق و افغانستان می‌آیند و سازماندهی آن‌ها نیز توسط جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد. حزب‌الله لبنان، که یکی از مهم‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت تهران است، نیز در جنگ داخلی سوریه حضور دارد.

نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی آن‌ها، سال پیش، گروه موسوم به حکومت اسلامی را از منطقه البوکمال دور کردند، اما حملات در این منطقه توسط اعضای داعش ادامه داشته‌است. در میانه خرداد ماه گزارش شده بود که گروه حکومت اسلامی، توانسته است بخشی‌هایی از شهر البوکمال را تصرف کند.

با استفاده از گزارش رویترز|ت.ت
XS
SM
MD
LG