لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۰۴

هشدار آمریکا به حکومت سوریه در مورد نقض آتش‌بس


هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه، چهارم خردادماه، در بیانیه‌ای به حکومت بشار اسد در سوریه هشدار داد که در صورت نقض آتش‌بس به دست این حکومت، دست به اقداماتی «قاطع» خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این بیانیه که جمعه شب منتشر شد، در مورد گزارش‌هایی از عملیاتی قریب‌الوقوع به دست ارتش اسد در جنوب غربی سوریه ابراز نگرانی شده است.

به گفته هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در صورت انجام این عملیات که گفته می‌شود قرار است در یک منطقه کاهش تنش انجام شود آمریکا به «اقداماتی مناسب و قاطع» دست خواهد زد.

ایران و روسیه، دو حامی بزرگ حکومت اسد در سوریه، با مشارکت ترکیه سال گذشته مذاکرات آستانه را قزاقستان به راه انداختند و در طی این مذاکرات که در چند نوبت برگزار شد چهار «منطقه کاهش تنش» در سوریه تعیین کردند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا در این باره آمده است: «آمریکا به عنوان ضامن این منطقه کاهش تنش... در پاسخ به نقض آتش‌بس به دست رژیم اسد اقداماتی مناسب و قاطع خواهد داشت».

واشینگتن در این بیانیه همچنین به بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه که از حمایت روسیه و ایران برخوردار است، هشدار داد که از گسترش مناطق جنگی در این کشور بپرهیزد.

به نظر می‌رسد مقصود از «این منطقه کاهش تنش» استان جنوبی درعا باشد.

در همین زمینه گروه «ناظر حقوق بشر سوریه»، مستقر در لندن، چهارشنبه هفته گذشته گزارش داده بود که ارتش سوریه در پی پیروزی بر بقایای گروه داعش در جنوب دمشق عزم استان درعا در جنوب این کشور را کرده است.

خبرگزاری رویترز در همین ارتباط به گزارش رسانه‌های حکومتی سوریه اشاره می‌کند مبنی بر پخش آگهی‌هایی در اطراف درعا که در آنها از شورشیان خواسته شده است سلاح خود را بر زمین بگذارند.

حکومت اسد به کمک هوایی روسیه و کمک‌های زمینی ایران و گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان در چند ماه اخیر توانسته است شورشیان مخالف و اسلام‌گرا را از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای این کشور بیرون براند.

پیروزی‌های چند ماه اخیر حکومت بشار اسد را در موضعی بسیار قوی قرار داده است که از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ آن را تجربه نکرده بود.

با این حال هنوز بخش‌های قابل توجهی از این کشور در اختیار شورشیان مخالف اسد است: از جمله دو منطقه بزرگ در شمال غربی و جنوب غربی.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG