لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

سفر هیأت آمریکایی به ترکیه برای گفت‌وگو درباره منبج سوریه


حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه
حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه

وزارت خارجه ترکیه از سفر یک هیأت آمریکایی به این کشور برای گفت‌وگو درباره شهر راهبردی منبج در شمال سوریه خبر داد.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، روز جمعه چهارم خرداد در نشستی خبری اعلام کرد که گفت‌وگوهای این هیأت آمریکایی با مقام‌های ترکیه در حال انجام است.

وضعیت شهر منبج که به کنترل کردهای موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» درآمده در ماه‌های اخیر به اختلاف بین ترکیه و متحدانش در ناتو، از جمله آمریکا، دامن زده است.

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را «گروه ترویستی» قلمداد می‌کند و حدود چهار ماه پیش که برای بیرون راندن این یگان‌ها از عفرین، در شمال سوریه، دست به عملیاتی نظامی در خاک سوریه زد تهدید کرد که برای «حفاظت از مرزهایش» ممکن است به شهر منبج نیز حمله کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حضور نیروهای آمریکایی در پایگاهی در منبج و همچنین پشتیبانی از آنها در مبارزه علیه داعش خشم مقام‌های آنکارا را در پی داشت و نگرانی از برخورد احتمالی این دو عضو ناتو را برانگیخت.

اعضای ناتو در آن زمان خواستار خویشتنداری ترکیه شده بودند و آمریکا نیز هشدار داده بود که اقدامات آنکارا «به مبارزه علیه داعش لطمه می‌زند».

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در نشست خبری‌اش در روز جمعه همچنین گفت که مذاکرات فعلی هیأت آمریکایی با مقام‌های این وزارتخانه در قالب «کارگروه» دو کشور درباره سوریه است و مقدمه‌ای بر دیدار آتی وزیران خارجه دو طرف به شمار می‌رود.

به گفته حامی آکسوی، قرار است مولود چاوش‌اوغلو و مایک پمپئو چهارم ژوئن، چهاردهم خرداد، با یکدیگر در واشینگتن دیدار کنند.

از ماه ژانویه و پس از عملیات عفرین که تنش بین ترکیه و آمریکا را افزایش داد، دو طرف دیدارهایی دیپلماتیک برای حل بحران منبج برگزار کرده‌اند.

از جمله در ماه فوریه رکس تیلرسون، وزیر خارجه وقت آمریکا، در آنکارا با مولود چاوش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از آن مقام‌های ترکیه بر خروج «یگان‌های مدافع خلق» از منبج اصرار ورزیدند و در ماه مارس هیأتی را برای مذاکره در این باره به واشینگتن اعزام کردند.

از سوی دیگر حزب حاکم «عدالت و توسعه» به رهبری رجب طیب اردوغان، روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از آمریکا خواست که «با برداشتن گام‌هایی عملی» به «پشتیبانی از یگان‌های مدافع خلق پایان دهد».

هنوز گزارشی از واکنش آمریکا به این بیانیه منتشر نشده و وزارت خارجه ایالات متحده درباره سفر هیأت دیپلماتیکش به آنکارا نیز جزئیاتی ارائه نکرده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG