لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۹

ترکیه میانجی‌گری فرانسه در مناقشه با یگان‌های مدافع خلق را رد کرد


 سرباز ارتش ترکیه در عفرین در حال دیوارنویسی
سرباز ارتش ترکیه در عفرین در حال دیوارنویسی

یک روز پس از آنکه رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد میانجی‌گری بین ترکیه و «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه را مطرح کرد، مقام‌های آنکارا روز جمعه این پیشنهاد را رد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه دهم فروردین گفت: «ما هرگونه تلاش برای گفت‌وگو، تماس یا میانجی‌گری میان ترکیه و سازمان‌های تروریستی را رد می‌کنیم.»

ترکیه «یگان‌های مدافع خلق» را شاخه پ‌کاکا در سوریه می‌داند و آن را «تروریستی» اعلام کرده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز پنج‌شنبه در دیدار با هیأتی از «نیروهای دموکراتیک سوریه» در پاریس ابراز امیدواری کرده بود با کمک فرانسه و جامعه بین‌المللی بین ترکیه و یگان‌های مدافع خلق گفت‌وگو صورت گیرد. بخش اعظم نیروهای دموکراتیک سوریه را کردهای یگان‌های مدافع خلق تشکیل می‌دهند.

ارتش ترکیه به همراه شورشیان تحت حمایتش به تازگی این یگان‌ها را از عفرین در خاک سوریه عقب راند و تهدید کرده است که برای «حفاظت از مرزهایش» ممکن است به شهر منبیج نیز حمله کند.

سخنگوی رجب طیب اردوغان در واکنش به پیشنهاد رئیس جمهوری فرانسه گفت: «موضع ترکیه در مورد پ‌کاکا، حزب اتحاد دموکراتیک (سوریه) و یگان‌های مدافع خلق که تحت عنوان "نیروهای‌ دموکراتیک سوریه" به دنبال مشروعیت‌بخشی به خود هستند، کاملا روشن است.» وی همچنین از «کشورهای دوست و متحد» ترکیه خواست که «موضعی روشن دربرابر همه انواع تروریسم اتخاذ کنند».

در خبری دیگر از سوریه، نیروهای ائتلاف آمریکا، در سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در اثر انفجار یک بمب کنار جاده‌ای دو پرسنل این ائتلاف کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند. در این بیانیه محل این انفجار مشخص نشده است.

در همین حال رسانه‌های دولتی سوریه اعلام کردند در طول یک هفته گذشته نزدیک به ۳۰ هزار نفر از شبه‌نظامیان و غیرنظامیان از غوطه شرقی تخلیه شدند.

خبرگزاری سانا گزارش کرده ۳۱ هزار ۸۹۰ نفر توسط اتوبوس از مناطق تحت کنترل گروه فیلق الرحمان در غوطه شرقی تخلیه شدند.

در پی توافق با روسیه، تخلیه مناطق تحت کنترل گروه فیلق‌الرحمان از چهارم فروردین ماه از غوطه آغاز شده بود.

رسانه‌های دولتی سوریه می‌گویند در طول ماه گذشته ۱۳۵۰۰۰ نفر غوطه شرقی را ترک کرده‌اند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و خبرگزاری آلمان / ح.ر / ج
XS
SM
MD
LG