لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

مقام سوری: ماندن یا خروج ایران از سوریه به دولت اسد مربوط است


فیصل مقداد (چپ)
فیصل مقداد (چپ)

در واکنش به خواسته آمریکا مبنی بر ضرورت خروج ایران از خاک سوریه، یک مقام بلندپایه سوری روز چهارشنبه، دوم خردادماه، در مصاحبه‌ای گفت که این امر تنها به دولت بشار اسد مربوط است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون المیادین، نزدیک به حزب‌الله لبنان، معاون وزیر خارجه سوریه در این باره گفته است که خروج ایران از سوریه «محل بحث و جدل نیست».

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه در دولت بشار اسد، در این باره افزوده است: «خروج یا ماندن نیروهای ایرانی یا حزب‌الله در سوریه محل بحث نیست، چرا که این کار فقط به دولت سوریه مربوط است.»

خبرگزاری رویترز در گزارش خود این موضع‌گیری از سوی مقام سوری را به سخنان تازه وزیر خارجه ایالات متحده مربوط دانسته است که اخیراً در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر جمهوری اسلامی تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.

مایک پومپئو روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در سخنرانی خود در اندیشکده بنیاد هریتج برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد که از این میان دو شرط به حضور نظامی ایران در خاک همسایگانش مربوط می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا یک جا از ایران خواسته است که به «حق حاکمیت عراق» احترام بگذارد و جای دیگر تاکید می‌کند که «ایران باید تمام نیروهای نظامی تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند».

از ابتدای ناآرامی‌ها و سپس جنگ داخلی در سوریه که اکنون بیش از هفت سال از عمر آن می‌گذرد، جمهوری اسلامی در کنار روسیه نقش حامی اصلی دولت بشار اسد در سوریه را بازی کرده است.

کمک و حمایت این دو کشور از سوریه به حدی بوده است که بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند بدون آن حکومت اسد حتماً تاکنون از قدرت ساقط شده بود.

با این حال موضع‌گیری تازه معاون وزیر خارجه سوریه را می‌توان متوجه روسیه نیز دانست که به تازگی از خروج تمامی نیروهای نظامی خارجی از خاک سوریه خبر داد.

پس از آن که فرستاده روسیه در امور سوریه اعلام کرد که تأکید ولادیمیر پوتین بر لزوم خروج نیروهای خارجی از سوریه شامل نیروهای ایرانی هم می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه ایران پاسخ داد که سیاست‌های جمهوری اسلامی مستقل است و کسی نمی‌تواند ایران را به کاری مجبور کند.

جمهوری اسلامی می‌گوید که حضورش در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور رخ داده است، نکته‌ای که روز چهارشنبه یک مقام نظامی ایران نیز به آن پاسخ داده بود.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، دوم خردادماه، در یک سخنرانی به انتقادها از حضور تهران در خاک همسایگانش پاسخ داده و این حضور را «به دعوت» دولت این کشورها توصیف کرد.

فیصل مقداد در مصاحبه خود همچنین گفت که دمشق بنا دارد وجب به وجب خاک خود را «از شورشیان» پس بگیرد و افزود که «این تصمیم ما و تصمیم دوستان ماست.»

به گفته این مقام سوری، هدف بعدی نیروهای نظامی حامی بشار اسد «پس از نابود کردن شورشیان در پیرامون پایتخت [دمشق]»، شمال یا جنوب این کشور خواهد بود.

بر اساس خبرگزاری رویترز/ ف. دو. / پ.پ

XS
SM
MD
LG