لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۲

پاسخ تلویحی مقام نظامی ایران به انتقادها از حضور در کشورهای همسایه


محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی
محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، دوم خردادماه، در یک سخنرانی به انتقادها از حضور تهران در خاک همسایگانش پاسخ داده و این حضور را «به دعوت» دولت این کشورها توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد که ایران «در توسعه قدرت دفاعی خود منتظر لبخند و مجوز هیچ کشوری نمی‌مانند».

به گفته آقای باقری، ایران «اگر در کشوری حضور دارد به‌ دعوت دولت قانونی آن کشور است و سر جنگ با کسی ندارد».

این مقام ارشد نظامی تأکید کرد که «حضور ایران در خاک همسایه خود به دعوت دولت قانونی این کشور انجام گرفته است» اما در گفته‌های خود مشخص نکرد که از حضور در کدام کشور سخن می‌گوید.

جمهوری اسلامی در خاک سوریه و عراق حضور آشکار نظامی دارد و در یمن از حوثی‌های شیعه و در لبنان از گروه حزب‌الله حمایت می‌کند، حمایتی که هرگز پنهان نکرده است.

پاسخ تلویحی محمد باقری می‌تواند خطاب به مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، باشد که اخیرا در اولین سخنرانی خود در این مقام فشار را بر جمهوری اسلامی تشدید کرده و از وضع «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه تهران خبر داد.

مقام نظامی جمهوری اسلامی در بخشی از سخنرانی خود نیز به نکته‌ای اشاره دارد که می‌تواند مربوط به همین تحریم‌های احتمالی آینده باشد: «این دشمن هر چند که تلاشی برای جنگ نظامی ندارد، اما از طریق جنگ اقتصادی به ملت بزرگ ایران فشار می‌آورد.»

آقای پومپئو روز دوشنبه، ۳۱ اردیبهشت، در سخنرانی خود در اندیشکده بنیاد هریتج برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد که از این میان دو شرط به حضور نظامی ایران در خاک همسایگانش مربوط می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا یک جا از ایران خواسته است که به «حق حاکمیت عراق» احترام بگذارد و جای دیگر تاکید می‌کند که «ایران باید تمام نیروهای نظامی تحت فرماندهی خود را از سوریه خارج کند».

در مورد جنگ داخلی سوریه، روسیه هم می‌تواند مخاطب رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران باشد.

ولادیمیر پوتین پنج‌شنبه هفته گذشته در سوچی و در دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت که در مرحله استقرار صلح در سوریه، نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند.

در پی این موضع‌گیری، الکساندر لاورنتیف، فرستاده آقای پوتین در امور سوریه نیز تصریح کرد که این هشدار شامل نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان هم می‌شود.

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این خواسته گفته بود که سیاست‌های جمهوری اسلامی مستقل است و کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به کاری کند.

اما از سوی دیگر ایران اخیراً در عراق نیز با یک ناکامی مواجه شد: در انتخاباتی که به تازگی در این کشور برگزار شد، روحانی شیعه، مقتدی صدر، با گروه خود از دیگران پیشی گرفت.

از آنجا که آقای صدر اخیراً به سوی عربستان سعودی،‌ رقیب سنتی ایران در منطقه، «چرخش» داشته است، پیروزی گروه منتسب به او را عده‌‌ای از تحلیل‌گران به «کاهش نفوذ» جمهوری اسلامی در این کشور تعبیر کردند.

XS
SM
MD
LG