لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۳

واکنش ایران به تأکید روسیه بر خروج نیروهای ایرانی از خاک سوریه


پس از آنکه فرستاده روسیه در امور سوریه اعلام کرد که تأکید ولادیمیر پوتین بر لزوم خروج نیروهای خارجی از سوریه شامل نیروهای ایرانی هم می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید سیاست‌های جمهوری اسلامی مستقل است و کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به کاری کند.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه در سوچی و در دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، گفته بود که در مرحله استقرار صلح در سوریه، نظامیان خارجی باید این کشور را ترک کنند، و روز جمعه هم الکساندر لاورنتیف، فرستاده او در امور سوریه تصریح کرد که این هشدار شامل نیروهای ایرانی و حزب‌الله لبنان هم می‌شود.

اما ایران که مدعی است حضورش در سوریه به دعوت دولت قانونی این کشور است، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت از زبان سخنگوی وزارت خارجه خود تأکید کرد که «تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در سوریه باشد و دولت سوریه از ایران بخواهد به کمک‌های خود به این کشور ادامه بدهد، در سوریه باقی می‌ماند».

بهرام قاسمی همچنین تصریح کرد که «کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به کاری کند. ایران کشوری مستقل است که سیاست‌های خود را بر اساس منافع ملی خود در منطقه و جهان تعیین می‌کند».

ایران که از ابتدای جنگ داخلی در سوریه ادعا داشت تنها حضوری مستشاری در این کشور دارد، در دو سال اخیر اذعان کرده که بیش از دو هزار تن از نیروهایش که زیر عنوان مدافعان حرم به سوریه اعزام می‌کند، در درگیری با گروه‌های معارض بشار اسد کشته شده‌اند. علاوه بر آن ایران دو لشکر از شیعیان افغانستان و پاکستان برای نبرد در سوریه ساماندهی کرده که چندی پیش اعلام شد بیش از دو هزار تن از آنها هم در جنگ سوریه کشته شده‌اند.

اما حضور نظامی ایران در سوریه از یک سو نگرانی اسرائیل را برانگیخته که نمی‌خواهد نیروهای ایرانی در نزدیکی مرزهای این کشور حضور داشته باشند و از سوی دیگر به عنوان مصداقی بازر از «رفتارهای مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران در منطقه توصیف شده که ایالات متحده به آن معترض است و متحدان اروپایی آمریکا هم تأکید کرده‌اند که در این نگرانی شریک هستند.

روز دوشنبه بهرام قاسمی با تکرار این موضوع که حضور ایران در سوریه «بنا به دعوت دولت سوریه» انجام شده مدعی شد که «هدف اصلی» ایران «مبارزه با تروریسم و سرکوب تروریسم» در سوریه است «به نحوی که تمامیت ارضی این کشور حفظ شود».

ایران و روسیه که دو حامی اصلی حکومت سوریه هستند، هم‌زبان با دولت بشار اسد، همه گروه‌های مخالف و معارض او را تروریست توصیف می‌کنند، و پشتیبانی آنها از ارتش بشار اسد، به حکومت سوریه برای بازپس‌گیری مناطق وسیعی از این کشور از مخالفان کمک کرده است.

اما در این میان در حالی که هم آمریکا و اسرائیل، و هم به تازگی روسیه بر خروج نیروهای ایران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آنها از سوریه تأکید کرده‌اند، سخنگوی وزرات خارجه ایران گفته است که «آنهایی باید از سوریه خارج شوند که بدون اجازه دولت سوریه به سرزمین و قلمروی این کشور وارد شده‌اند و تمامیت ارضی این سرزمین را نقض کرده‌اند».

اظهاراتی که بازتاب سخنان اخیر رهبر ایران است که گفته بود «کسی که باید از منطقه خارج شود آمریکاست و نه جمهوری اسلامی».

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا؛ م.ا.
XS
SM
MD
LG