لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

دیپلمات اسرائیلی: کنار آمدن با برجام مشروط به پایان دادن به برنامه موشکی ایران است


به گفته سفیر اسرائیل در مسکو، برجام باید به گونه‌ای متحول شود که پایانی بر طرح‌های هسته‌ای و موشکی ایران باشد.
به گفته سفیر اسرائیل در مسکو، برجام باید به گونه‌ای متحول شود که پایانی بر طرح‌های هسته‌ای و موشکی ایران باشد.

سفیر اسرائیل در روسیه می‌گوید که اگر ایران برنامه تولید موشک‌های دوربرد خود را پایان دهد، اسرائیل ممکن است با توافق برجام، در صورتی که به طور کلی تغییر کرده باشد، کنار آید.

گاری کورن، سفیر اسرائیل در مسکو، روز جمعه بیست و هشتم اردیبهشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اینترفاکس از سیر روند تحولات بعد از تصمیم دو هفته پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در خروج از برجام «ابراز رضایت کرده است».

به گفته آقای کورن، «اسرائیل تلاش می‌کرد که دیگر کشورها، و از جمله روسیه را متقاعد کند که برجام برای پایان دادن به نیت‌های ایران کافی نیست» و با خروج آمریکا از این توافق، «اسرائیل در این مبارزه دیگر تنها نیست».

سفیر اسرائیل با اشاره به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کشورش یادآور شده که موضع اسرائیل روشن است که برجام یا باید به طور کلی تغییر کند یا از اساس لغو شود.

به گفته آقای کورن، برجام اما باید به گونه‌ای متحول شود که پایانی بر طرح‌های هسته‌ای و موشکی ایران باشد. او یادآور شده که در این صورت، اسرائیل نیز ممکن است با توافق با ایران کنار آید و اضافه کرده «باید صبر کرد و دید».

سفیر اسرائیل در گفت‌وگو با اینترفاکس، با اشاره به کنفرانس خبری ۱۹ روز پیش بنیامین نتانیاهو در رونمایی از اسناد برنامه اتمی ایران که «به دست اسرائیل رسیده است»، گفت برجام بر اساس دروغ‌های ایران تنظیم شد که مدعی بود هدفش تولید بمب اتم نبود اما اسرائیل هنوز از همه اطلاعاتش در باره برنامه اتمی ایران، رونمایی نکرده است.

به گفته سفیر اسرائیل، کشورش ممکن است در آینده از نیم تُن اسناد ایران که در اختیار دارد، اطلاعات بیشتری منتشر کند.

گاری کورن افزوده است که شرایط برای اسرائیل و کشورهایی که برجام را با ایران امضا کردند، «کاملاً متفاوت» است زیرا ایران همچنان اسرائیل را به نابودی تهدید می‌کند، و از نظر اسرائیل، «برجام حتی ارزش کاغذی را که بر آن امضا شده، ندارد». به گفته او، «اسرائیل نه در گذشته و نه در حال حاضر نمی‌تواند به ایران اعتماد کند».

ایران که مدعی است برنامه اتمی‌اش تنها «اهداف صلح‌آمیز» داشته، در پی خروج آمریکا از برجام در حال تلاش گسترده است تا این پیمان را با پنج قدرت دیگر زنده نگاه دارد و بویژه از سه قدرت اروپایی تضمین‌های قوی برای پایبندی به آن درخواست کرده است.

گاری کورن در این گفت‌وگو یادآور شده که موشک‌های بالیستیک ایران نه تنها به اسرائیل بلکه به نیمی از اروپا و از جمله مسکو می‌رسد... و مدعی شده «تنها دلیلی که ایران به خاطر آن برنامه موشکی‌اش را دنبال می‌کند، این است که آنها را به کلاهک هسته‌ای مجهز کند».

قدرت‌های اروپایی تأکید کرده‌اند که حفظ برجام از این نظر اهمیت دارد که بتوان ایران را به مذاکره بر سر موضوع‌های مهم دیگر، از جمله موشک‌های بالیستیک و حضور منطقه‌ای‌اش، متقاعد کرد.

ایران تا کنون در برابر درخواست‌های غرب در خصوص مذاکره بر سر برنامه موشکی‌اش به شدت مقاومت کرده و تأکید می‌کند که این برنامه برای دفاع از کشوری است که در گذشته نه چندان دور با خطراتی مانند جنگ از سوی همسایگان روبه‌رو بود.

اما به گفته سفیر اسرائیل در مسکو، تهدید ایران برای کشورش، تنها به خاطر پرونده اتمی و موشک‌های دوربرد ایران نیست، بلکه نفوذ ایران در خاورمیانه گسترش یافته و نظامیان ایران و همپیمانان شیعی‌اش به مرزهای اسرائیل نزدیک شده‌اند.

اسرائیل بیستم اردیبهشت به «بیش از ۵۰ هدف شاخه قدس سپاه پاسداران ایران در سوریه» حمله کرد تا به «حملات راکتی از سوریه» به سوی جولان واکنش نشان دهد؛ اسرائیل این رویداد را تعرض نظامی مستقیم ایران در سوریه علیه خود دانست و تأکید کرد که از این به بعد نیز نه تنها به هر تعرض ایران و همپیمانانش از سوریه و لبنان، پاسخ سخت خواهد داد بلکه همه هدف‌های نظامی ایران در سوریه هدف خواهند بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما این حملات راکتی را «دفاع متقابل سوریه» توصیف کرده بود.

حملات سنگین اسرائیل به هدف‌های نظامی ایران در سوریه، در حالی که بشار اسد نیز در مورد آن سکوت کرد، ساعتی پس از بازگشت بنیامین نتانیاهو از مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، انجام شد.

سکوت روسیه نسبت به حملات هشت روز پیش اسرائیل به «هدف‌های ایرانی در سوریه» که از سوی برخی تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل به همراهی مسکو نیز تعبیر شد، در حالی است که روسیه در روزهای گذشته، برخلاف صریح موضع اسرائیل درخصوص برجام، قدرت‌های اروپایی را به بقای برجام تشویق می‌کند.

نخست‌وزیر اسرائیل اما در روزهای گذشته در گفت‌وگوهای تلفنی با سران آلمان، بریتانیا و دیگر کشورهای جهان، بر لزوم سخت‌گیری بیشتر در برابر ایران تأکید کرده و از تلاش آمریکا برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی در برابر ایران ابراز خشنودی کرده است.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پنجشنبه گفت دولت دونالد ترامپ در تلاش است ائتلافی که «بی‌شباهت به ائتلاف ضد داعش نیست» با مشارکت کشورهای جهان به وجود آورد تا نه تنها برنامه هسته‌ای، بلکه همه اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران را که تهدیدی برای منطقه و جهان است، بررسی کند.

XS
SM
MD
LG