لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

ابراز «اطمینان صد در صدی» رئیس موساد در مورد عزم ایران به ساخت سلاح هسته‌ای


رئیس سازمان جاسوسی و مأموریت‌های ویژه اسرائیل، موساد، ابراز «اطمینان صد در صدی» کرده است که نیت جمهوری اسلامی ایران از پیگیری برنامه‌های هسته‌ای، هنوز دستیابی به بمب اتمی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یوسی کهن، رئیس موساد، این اطمینان قطعی را به تازگی در نشست‌های محرمانه کشورش بیان کرده است.

بر اساس این گزارش که آسوشیتدپرس شامگاه چهارشنبه پانزدهم فروردین منتشر کرده، آقای کهن گفته است که جامعه جهانی باید با اِعمال فشار بر ایران، موجب تغییر کلی مفاد برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، شود یا اینکه آن را لغو کند.

رئیس موساد برجام را «یک اشتباه وحشتناک» نامیده و گفته است که حفظ این توافق به صورت کنونی آن، «یک تهدید بزرگ برای اسرائیل است»؛ او استدلال کرده که این توافق به ایران امکان داده است تا توانایی‌های اساسی در برنامه هسته‌ای خود را حفظ کند و محدودیت‌هایی نیز که برای ایران قائل شده، در سال‌های آینده به پایان می‌رسد.

یوسی کهن گفته است که با به پایان رسیدن محدودیت‌های موسوم به «بند غروب» در برجام، ایران می‌تواند اورانیوم غنی‌شده برای تولید «زرادخانه‌ای از بمب هسته‌ای داشته باشد».

رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل همچنین گفته است که از زمان کاهش تحریم‌های ایران، رفتارهای تهران «به طرز چشمگیری تهاجمی‌تر شده است». اشاره او به سیاست‌های ایران در خاورمیانه، از جمله سوریه و لبنان است.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنان یوسی کهن در بحث‌هایی محرمانه در خصوص سیاست اسرائیل، در آستانه تصمیم پیش روی آمریکا در ارتباط با برجام، بیان شده است.

مهلت چهار ماهه‌ای که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای «رفع نقائص فاجعه بار» در برجام به شرکای این توافق داده بود، بیست و دوم اردیبهشت به پایان می‌رسد. واشینگتن پست این روزها نوشته است که آقای ترامپ برجام را رها خواهد کرد؛ این ارزیابی را نیز نخست‌وزیر اسرائیل به تازگی تکرار کرده است.

دولت‌های اروپاییِ درگیر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، در دوره اخیر، مذاکراتی را با نمایندگان آمریکا در چند شهر اروپایی با هدف بررسی درخواست‌های دقیق واشینگتن از تغییرات در برجام داشته‌اند؛ آنها همزمان نشست‌هایی با مقامات ایران برگزار کرده‌اند.

کشورهای اروپایی همزمان، بر لزوم حفظ برجام تأکید کرده و با وجود درخواست سه قدرت اروپایی از اتحادیه اروپا برای برقراری تحریم بیشتر ایران به خاطر برنامه موشکی تهران، در مجموع به تشدید تحریم‌ها علیه ایران روی خوش نشان نداده‌اند.

ایران نیز تأکید کرده که نه حاضر به مذاکره مجدد بر سر برجام است و نه به گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بر سر برنامه موشک‌های دوربرد خود تن خواهد داد. ایران قدرت موشکی خود را برنامه‌ای دفاعی و نه تهاجمی می‌داند.

ایران در جریان مذاکرات طولانی هسته‌ای پیش از برجام و همچنین پس از دستیابی به این توافق در تیر ۱۳۹۴، تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای را رد کرده و آن را خلاف مبانی دینی می‌داند و مدعی است که فتوایی از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز در این زمینه وجود دارد.

در عین حال محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که چهارشنبه شب برای حضور در نشست میان دوره‌ای وزیران خارجه جنبش عدم تعهد به باکو در جمهوری آذربایجان رسید، گفت که دولت ترامپ «در حال نابود کردن دستاوردها در زمینه مبارزه با سلاح‌های هسته‌ای است».

«اطمینان صد در صدی» رئیس موساد اسرائیل از نیت ایران برای دستیابی به بمب اتمی، که در اظهارات ماه‌های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، نیز بازتاب یافته است، در حالی است که شماری از مقام‌های پیشین نظامی و اطلاعاتی اسرائیل لغو برجام را در راستای منافع اسرائیل تلقی نمی‌کنند.

چهار رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، که دو تن از آنها وزیر دفاع پیشین این کشور نیز بوده‌اند، دو هفته پیش در نشست روزنامه یدیعوت آخرونوت، لغو برجام را اشتباه دانستند.

شائول موفاز، رئیس ستاد ارتش اسرائیل در دو دهه پیش، که یکی از چهار رئیس ستاد مخالف لغو برجام است، همچنین فاش کرد که در سال ۲۰۰۵ که او در دولت آریئل شارون وزیر دفاع بود، جان بولتون نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل، تلاش کرد او را متقاعد کند که اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند.

آقای موفاز، که خود زاده تهران است، اما در این مورد افزود که «حمله به ایران، نه اکنون و نه هیچ زمان دیگر، از سوی هیچ عاملی، کار درستی نیست، مگر اینکه یک خطر کاملاً محسوس وجود داشته باشد».

آقای بولتون به تازگی از سوی دونالد ترامپ به مقام مشاور امنیت ملی آمریکا منصوب شده است.

دولتمردان اسرائیل انتصاب آقای بولتون و نیز مایک پمپئو به وزارت خارجه آمریکا را در آستانه تصمیم آمریکا در خصوص برجام، دلگرم‌کننده نامیده و ابراز اطمینان کرده‌اند که آمریکا در آستانه خروج از برجام قرار گرفته است.

اسرائیل که رئیس سازمان جاسوسی آن به نیت‌خوانی از برنامه هسته‌ای ایران پرداخته، از دهه‌ها پیش مظنون به داشتن کلاهک‌های هسته‌ای است؛ اسرائیل اما می‌گوید این توان خود را عامدانه مبهم نگاه می‌دارد تا قدرت بازدارندگی‌اش در برابر دشمنان حفظ شود. این کشور عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای نیز نیست.

تحلیلگران در اسرائیل در همین حال تأکید دارند که این کشور، بر خلاف جمهوری اسلامی ایران، که به «محو اسرائیل از نقشه جغرافیا» فراخوان می‌دهد و این شعار را نیز بر بدنه موشک‌هایش می‌نویسد، هیچگاه کشور دیگری را به نابودی تهدید نکرده است.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رسانه‌های اسرائیل؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG