لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

نتانیاهو: اگر برجام تغییر اساسی نکند، «همان بهتر که لغو شود»


نخست‌وزیر اسرائیل به دو وزیر خارجه اروپایی گفته که اروپا باید منافع اقتصادی خود را در ارتباط با آمریکا در نظر بگیرد و نه ایران.
نخست‌وزیر اسرائیل به دو وزیر خارجه اروپایی گفته که اروپا باید منافع اقتصادی خود را در ارتباط با آمریکا در نظر بگیرد و نه ایران.

نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با وزیر خارجه فرانسه گفت دو کشور باید برای آنچه که او «عقب نشاندن ایران از رویه تهاجمی در منطقه» و «اطمینان یافتن از عدم دستیابی ایران به جنگ افزار هسته‌ای» نامید، با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه ششم فروردین در دیدار با ژان ایو لودریان که به اورشلیم رفته است، گفت مقابله با ایران «مهم‌ترین موضوع پیش روی جامعه جهانی در ماه‌ها و سال‌های آینده است».

وی، جمهوری اسلامی ایران را «کشور پیشگام در حمایت از تروریسم در منطقه و جهان» نامید و گفت که رویه ایران در منطقه تهاجمی‌تر از گذشته شده است.

نگرانی اسرائیل از حضور نظامی ایران در سوریه و کمک به حزب‌الله لبنان نیز در مذاکرات میان نخست‌وزیر اسرائیل با وزیر خارجه فرانسه مورد بحث قرار گرفته است.

آقای نتانیاهو همچنین در دیداری جداگانه با هیکو ماس، وزیر خارجه جدید آلمان، در مورد سرنوشت برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، با وی گفت‌وگو کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل به دو وزیر خارجه اروپایی گفته که اروپا باید منافع اقتصادی خود را در ارتباط با آمریکا در نظر بگیرد و نه ایران، که «اقتصادی کوچک و بحران‌زده» دارد.

شبکه ده تلویزیون اسرائیل گزارش داد که آقای نتانیاهو افزوده است: اگر اروپا با ایران قاطعانه رفتار نکند و موجب تغییر کلی برجام نشود، تصمیم دونالد ترامپ به بیرون رفتن از توافق اتمی با تهران جدی است.

به گفته وی، اگر برجام تغییر اساسی نکند، «همان بهتر که لغو شود».

وزیران خارجه آلمان و فرانسه در حالی به اسرائیل رفته‌اند که همگام با بریتانیا برای باقی ماندن آمریکا در برجام تلاش کرده و در این راستا، مذاکراتی را نیز برای تامین خواسته‌های دونالد ترامپ در قبال برجام دنبال کرده‌اند.

مهلت دونالد ترامپ برای رفع آنچه «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام خوانده است روز ۲۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد؛ آقای نتانیاهو که به تازگی در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کرد، احتمال «زیاد» داده است که واشینگتن از برجام خارج شود.

از سوی دیگر، چهار رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، که دو تن از آنها وزیر دفاع نیز بوده‌اند، روز یکشنبه در همایشی به مناسبت هفتاد سالگی اسرائیل گفتند که با لغو برجام مخالف هستند.

شائول موفاز، وزیر دفاع پیشین و یکی از چهار ژنرال حاضر در نشست یکشنبه، این را نیز گفت که جان بولتون، مشاور آتی امنیت ملی آمریکا، دهه گذشته زمانی که او وزیر دفاع بود، «درصدد متقاعد کردن» اسرائیل به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بود.

اما به گفته آقای موفاز، حمله به ایران نه آن زمان و نه در حال حاضر، نه برای آمریکا و نه برای هیچ کشور دیگری کار درستی نیست «مگر اینکه یک خطر کاملا ملموس وجود داشته باشد».

وزیر خارجه فرانسه در حالی به اسرائیل رفته که هفته گذشته کشورش از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های بیشتری علیه ایران، در ارتباط با برنامه موشکی این کشور، برقرار کند.

ژان ایو لودریان چند روز پس از سفر به تهران و مذاکراتی که با رئیس‌جمهوری، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشت، اتحادیه اروپا را به در پیش گرفتن مواضع سخت‌تر علیه برنامه موشکی ایران فرا خواند.

آقای لودریان در دیدار با سران ایران، در خصوص لزوم مذاکره مجدد تهران با قدرت‌های جهانی بر سر برجام و نیز انجام مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران اصرار کرده بود اما ایران اعلام کرد که این خواسته‌ها را رد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، وزیر خارجه فرانسه در دیدار دوشنبه با بنیامین نتانیاهو در اورشلیم نیز گفت که «از موضع سرسختانه سران تهران سرخورده شد».

اسرائیل خواهان آن است که در کنار تغییر کلی مفاد برجام، برد موشک‌های ایران نیز به ۳۰۰ کیلومتر محدود شود.

دیدار وزیر خارجه فرانسه از اسرائیل در روزی انجام شد که قتل یک بانوی سالخورده یهودی در خانه‌اش در پاریس بر مذاکرات او با نخست‌وزیر و سایر مقامات اسرائیل سایه انداخت.

بنا به ارزیابی سازمان‌های یهودی فرانسه، بانوی به قتل رسیده که از بازماندگان دوران هولوکاست بوده، به احتمال زیاد در نتیجه یک اقدام یهودستیزانه کشته شده است.

XS
SM
MD
LG