لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۵۱

سناتور کورکر: آمریکا احتمالا در اردیبهشت ماه از برجام خارج می‌شود


سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا
سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، از احتمال خروج این کشور از برجام تا ماه می (اردیبهشت) خبر داد.

باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه، روز یکشنبه ۲۷ اسفند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفت: «در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که دولت دونالد ترامپ تصمیم به تمدید برجام داشته باشد».

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به سی‌بی‌اس گفت: «فکر می‌کنم رئیس جمهور احتمالا از برجام کنار بکشد مگر اینکه همتایان اروپایی‌مان، واقعا چارچوبی ارائه دهند و من احساس نمی‌کنم که آنها چنین کاری بکنند».

آقای کورکر در پاسخ به این پرسش که آیا معتقد است که دونالد ترامپ روز ۱۲ ماه می، ۲۲ اردیبهشت سال آینده، (موعد تمدید برجام) از این توافق با ایران خارج می‌شود، گفت: «بله بله».

در حالی که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه برکنار شده آمریکا، معتقد به ادامه حضور در برجام بود، مارک پمپئو، وزیر پیشنهادی دونالد ترامپ برای این سمت، از منتقدان جدی برجام است.

آنچنان‌که که رویترز گزارش کرده، بریتانیا، فرانسه و آلمان تحریم‌های تازه‌ای علیه برنامه موشک‌های بالیستیک ایران تنظیم کرده‌اند تا دولت آمریکا را قانع کنند که از برجام خارج نشود.

آقای ترامپ روز ۱۲ ژانویه به اروپاییان اولتیماتوم داده بود که یا برجام را اصلاح کنند یا وی ادامه تعلیق تحریم‌های آمریکا را امضا نخواهد کرد.

برپایه مصوبه کنگره آمریکا، هر سه ماه یک بار، رئیس جمهوری این کشور باید تعلیق تحریم‌های ایران را به امضا برساند. موعد بعدی این تمدید، ۱۲ ماه می برابر با ۲۲ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ است.

دونالد ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی و پس آغاز دوره ریاست جمهوری‌اش، برجام را «بدترین» توافقی خوانده بود که تا به حال دیده است. وی وعده داده بود که آمریکا از این توافق خارج شود.

در این میان، ایران مذاکره دوباره درباره برجام و اضافه کردن موضوعات خارج از برجام را نپذیرفته است. ایران می‌گوید در صورت خروج آمریکا، مطابق مفاد پیش‌بینی شده در برجام اقدام خواهد کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، این هفته گفت: «اگر آمریکا اشتباه خروج از برجام را مرتکب شود، حتما این اشتباه دردناکی برای آنها خواهد بود.»

روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا با موضع دولت آمریکا مخالفت‌ کرده‌ و گفته‌اند مسائل دیگر از قبیل برنامه موشکی را نباید به توافق هسته‌ای ربط داد. این کشورها نیز مذاکره دوباره درباره برجام را نپذیرفته‌اند.

با این حال، کشورهای اروپایی از برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است.

آمریکا از جمله خواهان حذف بند غروب در برجام است. مطابق «بند غروب»، ایران پس از ۱۰ سال می‌تواند سانتریفوژهای غنی‌سازی را افزایش دهد و پس از ۱۵ سال نیز اجازه دارد حجم اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را زیادتر کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ از وی خواست به‌ویژه درباره «بند غروب» برجام اقدام کند.

بنیامین نتانیاهو که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، تاکید کرد اسرائیل، چه در قالب اصلاح و یا امحای توافق، خواستار حذف مفاد مسئله‌دار برجام است.

با استفاده از سی‌بی‌اس، رویترز و رادیو فردا/ح.ر/ب.ک
XS
SM
MD
LG