لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۶

وزیر خارجه عربستان سعودی: توافق اتمی ایران «پر از عیب و ایراد» است


عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان از برجام انتقاد کرده است.
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان از برجام انتقاد کرده است.

وزیر خارجه عربستان روز دوشنبه ۲۸ اسفند پیشاپیش دیدار ولیعهد این کشور با رئیس‌جمهوری آمریکا، از توافق اتمی با ایران موسوم به «برجام» انتقاد کرد و این توافق را «پر از عیب و ایراد» دانست.

عادل الجبیر به خبرنگاران در واشینگتن گفت:‌ «دیدگاه ما این است که این توافق اتمی پُر از عیب و ایراد است».

دیدگاه ریاض در مورد برجام به نقطه‌نظر رئیس‌جمهوری آمریکا نزدیک است. دونالد ترامپ هم از این توافق انتقاد کرده و گفته است که برجام یا باید اصلاح شود یا آمریکا از آن خارج خواهد شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هم از منتقدان جدی این توافق است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داده که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور،‌ در جریان سفر خود به آمریکا قرار است به شهرهایی چون نیویورک،‌ بوستون، لس‌آنجلس، سانفرانسیسکو و هیوستون برود.

این نخستین سفر محمد بن سلمان به آمریکا از زمان رسیدن به مقام ولیعهدی است. او پیش از این و برای نخستین سفر خود در مقام ولیعهدی،‌ به بریتانیا سفر کرده بود.

محمد بن سلمان قرار است روز سه‌شنبه و در کاخ سفید با دونالد ترامپ دیدار کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۲۲ دی‌ماه به تروئیکای اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان اولتیماتوم داده بود که یا برجام را اصلاح کنند یا وی ادامه تعلیق تحریم‌های آمریکا را امضاء نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری هر سه ماه یک بار باید تعلیق تحریم‌های ایران را امضاء کند. موعد بعدی این تمدید، ۱۲ ماه مه برابر با ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ است.

باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته است که به نظر نمی‌رسد دونالد ترامپ تصمیمی به تمدید برجام داشته باشد.

آقای کورکر در پاسخ به این پرسش که آیا معتقد است دونالد ترامپ روز ۱۲ مه از توافق با ایران خارج می‌شود، گفته بود: «بله، بله».

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر محدودیت‌ها و یا پایان بخش‌های مختلفی از فعالیت‌های اتمی از یک سو، و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن از سوی دیگر، به توافق رسیدند.

محمد بن سلمان، پیش از ورود به آمریکا و در گفت‌وگو با برنامه «شصت دقیقه» شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا،‌گفته بود اگر ایران به بمب اتمی دست پیدا کند، عربستان به سرعت به همین سمت خواهد رفت.

به استناد گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، رادیو فردا/ ک.ت / ک.ر
XS
SM
MD
LG