لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۶

شائول موفاز: بولتون تلاش می‌کرد مرا متقاعد به حمله به تاسیسات ایران کند


شائول موفاز
شائول موفاز

شائول موفاز، ژنرال و دولتمرد پیشین اسرائیلی، گفته است زمانی که وزیر دفاع بود، جان بولتون تلاش کرد که او را به حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران متقاعد کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای موفاز این سخنان را یکشنبه پنجم فروردین در همایشی که از سوی روزنام یدیعوت آخرونوت به مناسبت هفتاد سالگی این کشور و زیر نام «اسرائیل؛ داستان یک موفقیت» برگزار شده بود، بیان کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جمعه گذشته در توییتر خود خبر داد که قرار است آقای بولتون جایگزین ژنرال مک‌مستر در مقام مشاور امنیت ملی کاخ سفید شود. بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد در دوران ریاست جمهوری جرج بوش بود.

انتصاب آقای بولتون به مقام مشاور امنیت ملی آمریکا در صدر خبرهای اسرائیل قرار گرفته و شماری از مقامات ارشد این کشور با توصیف جان بولتون به عنوان «دوست حقیقی اسرائیل» از انتصاب و دیدگاه‌های قاطعانه او در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، استقبال کرده‌اند.

شائول موفاز، رییس پیشین ستاد ارتش و وزیر دفاع پیشین اسرائیل، در همایش روز یکشنبه در کشورش گفت، جان بولتون را از مدت‌ها قبل می‌شناسد و زمانی که او سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود، در صدد اقناع وی برای حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران برآمد.

آقای بولتون هنوز به اظهارات شائول موفاز واکنشی نشان نداده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای موفاز افزوده‌است «فکر می‌کنم که حمله (به ایران) اقدام هوشمندانه‌ای نیست؛ نه از سوی آمریکایی‌ها در حال حاضر و نه از سوی هیچ کس دیگری؛ مگر این که یک تهدید واقعی وجود داشته باشد».

به گزارش یدیعوت آخرونوت، در کنفرانس یاد شده، شائول موفاز و سه رئیس پیشین دیگر ستاد ارتش اسرائیل گفتند که با لغو برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، نیز مخالف هستند و آن را کار درستی نمی‌دانند.

ژنرال موشه یعلون، که در دولت پیشین بنیامین نتانیاهو وزیر دفاع بود، ژنرال بنی گانتز و ژنرال دان خالوتز چهار رییس پیشین ستاد ارتش اسرائیل بودند که در این همایش همچنین اتفاق نظر داشتند که ماه‌های آینده دوران جنگی برای اسرائیل در منطقه نخواهد بود.

مخالفت چهار رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل با لغو برجام در حالی است که بنیامین نتانیاهو در سفر اخیر به آمریکا تاکید کرد که اگر توافق هسته‌ای با ایران به طور کلی تغییر نکند، بهتر است که از اساس لغو شود.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده اند که وزیران خارجه فرانسه و آلمان برای گفت‌وگو با نتانیاهو در مورد سرنوشت برجام راهی اسرائیل شده‌اند.

به گزارش ‌هاآرتص، هیکو ماس، وزیر خارجه جدید آلمان که یکشنبه به اسرائیل رسید، دوشنبه با نخست وزیر دیدار می‌کند.

بر اساس این گزارش، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز دوشنبه با آقای نتانیاهو دیدار می‌کند.

آقای لودریان که به تازگی در سفر به تهران با مقامات ارشد دولت جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد، هفته گذشته از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های بیشتری علیه برنامه موشکی ایران برقرار کند.

قدرت‌های اروپایی در دوره اخیر تلاش کرده‌اند تا آمریکا را در برجام نگاهدارند.

ضرب‌الاجل چهار ماهه دونالد ترامپ برای رفع آن‌چه او «نقائص» برجام می‌داند، بیست و دوم اردیبهشت به پایان می‌رسد.

از سوی دیگر، ایران تاکید کرده است که به مذاکره مجدد بر سر برجام یا گفت‌وگو در خصوص برنامه موشکی خود تن در نخواهد داد.

XS
SM
MD
LG