لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

بیش از ۳۸۸ هزار نفر در ۱۰ سال جنگ داخلی سوریه کشته شده‌اند


گروه ناظر حقوق بشر در سوریه روز یکشنبه ۲۴ اسفند در آستانه ۱۰ سالگی جنگ داخلی در این کشور آمار کشته‌شدگان این جنگ را بیش از ۳۸۸ هزار نفر برآورد کرد.

این گروه اپوزیسیون حکومت سوریه در گزارشی عنوان کرد، دست‌کم ۳۸۸ هزار و ۶۵۲ نفر در جنگ داخلی جان باخته‌اند که ۱۱۷ هزار و ۳۸۸ نفر آنان غیرنظامی بودند.

گزارش این نهاد همچنین می‌گوید که در مجموع ۲۲ هزار ۲۵۴ کودک نیز در شمار کشته‌شدگان جنگ داخلی سوریه هستند.

روز دوشنبه ۲۵ اسفند دهمین سالگرد بحران سوریه محسوب می‌شود که با تظاهرات صلح‌آمیز دموکراسی‌خواهان و در میانه بهار عربی آغاز شد، اما این تظاهرات که با سرکوب شدید و کشتار معترضان همراه بود به سرعت به یک جنگ تمام عیار در کشور تبدیل شد، امری که راه را برای ورود شبه‌نظامیان خارجی به کشور و دخالت قدرت‌ها باز کرد و میلیون‌ها شهروند سوری را نیز آواره ساخت.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه سه ماه قبل، در واپسین روزهای سال ۲۰۲۰ گزارش داد که در این سال ۶ هزار و ۸۱۷ نفر در سوریه کشته شده‌اند که کمترین رقم در طول جنگ داخلی محسوب می‌شود.

این گروه کاهش تلفات در سال گذشته میلادی را ناشی از «تمایل بین‌المللی» برای توقف خونریزی در سوریه دانسته است. ماه‌های گذشته نیز در نواحی شمال غرب سوریه بیشتر آتش‌بس برقرار بود، دوره‌ای که نگاه‌ها بیشتر متوجه شیوع جهانی ویروس کرونا بود. با این حال خشونت‌ها در کشور متوقف نشده است.

خونین‌ترین سال در طول جنگ داخلی سوریه سال ۲۰۱۴ بود که طبق گزارش‌ها بیش از ۶۷ هزار نفر کشته شدند.

اکنون حدود ۶۲ درصد سوریه تحت کنترل نیروهای حکومتی و شبه‌نظامیان متحد آنان است. بقیه نواحی کشور نیز در دست شبه‌نظامیان کرد، شورشیان تحت حمایت ترکیه و شبه‌نظامیان اسلام‌گراست.

پاپ فرانسیس روز یکشنبه جنگ داخلی سوریه را یکی از بدترین بحران‌های انسانی در دوران اخیر نامید و گفت که همگان در دهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه تلاش کنند امید را به این کشور ویران بازگردانند.

او در برنامه دعای هفتگی خود اظهار داشت: «من بار دیگر از صمیم قلب از همه طرف‌های این جنگ می‌خواهم که حسن نیت نشان دهند تا بارقه‌ای از امید در دل این مردم به شدت مستاصل ایجاد شود.»

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن

XS
SM
MD
LG