لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

ارتش سوریه وارد یکی از آخرین پایگاه‌های شورشیان در ادلب شد


طی هشت ماه گذشته ۷۰۰ هزار نفر به‌خاطر پیشروی ارتش بشار اسد در ادلب آواره شده‌اند.
طی هشت ماه گذشته ۷۰۰ هزار نفر به‌خاطر پیشروی ارتش بشار اسد در ادلب آواره شده‌اند.

ارتش بشار اسد روز سه‌شنبه هشتم بهمن معره النعمان، آخرین پایگاه شورشیان سوری در شمال غرب استان ادلب، را به محاصره کامل خود درآورد و نیروهای ارتش وارد این شهر شدند.

این منطقه ماه‌هاست که زیر بمباران شدید ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه قرار دارد.

ترکیه هشدار داده است اگر به پست‌های نظارتی‌اش در استان ادلب حمله شود، تلافی خواهد کرد.

وزارت دفاع ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفته است در صورت حمله به پست‌های نظارتی ارتش ترکیه در ادلب، «بدون هیچ درنگی و به قوی‌ترین شکل واکنش نشان خواهد داد».

ورود ارتش بشار اسد به معره النعمان ساعاتی قبل از ورود گیر پِترسِن، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، به دمشق برای مذاکره با مقامات بشار اسد انجام شده است.

آقای پترسن هفته گذشته راهی مسکو شد تا با مقامات روسیه درباره بحران سوریه گفت‌وگو کند. وی با اشاره به آواره شدن ۷۰۰ هزار نفر از ماه آوریل پارسال تاکنون به‌خاطر پیشروی ارتش بشار اسد در ادلب و همچنین کشته شدن ۱۵۰۰ نفر گفت که تنش‌های جدید باعث افزایش چشمگیر تلفات غیرنظامیان شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد، «شمار زیادی از غیرنظامیان در ادلب در حال حرکت به سمت مرزهای ما هستند».

او گفت تدابیر لازم را برای مقابله با این موج مهاجرت اتخاد کرده‌ایم.

خبرگزاری آناتولی با پوشش سخنان اردوغان گزارش داد، «رژیم اسد با پشتیبانی هوایی روسیه و شبه‌نظامیان وابسته به ایران ۱۵ منطقه در جنوب شرقی ادلب را محاصره کرده و مرکز شهرستان معره النعمان را به دست گرفته است».

نهادهای امداد سازمان ملل متحد می‌گویند در جریان حملات ماه‌های گذشته ده‌ها شهر و روستا ویران و تعداد زیادی مدرسه و بیمارستان تخریب شده‌اند.

مقامات سازمان ملل متحد هفته پیش گفتند بحران انسانی در ناحیه ادلب که آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان سوری است تشدید شده و طی چند هفته گذشته حداقل ۳۵۰ هزار نفر از محل سکونت خود گریخته‌اند.

ترکیه در حال حاضر میزبان حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری است و همین امر باعث شده که این کشور دارای بیشترین جمعیت پناهجو در جهان باشد.

علی‌رغم توافقی که ترکیه، روسیه و ایران حدود پنج ماه پیش برای کاهش تنش‌ها در سوریه کردند، جنگنده‌های روسی و واحدهای توپخانه ارتش سوریه از ماه گذشته بمباران شهرک‌ها و روستاهای استان ادلب را از سرگرفته‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، آناتولی و نیویورک‌تایمز؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG