لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۳

هیئت مخالفان بشار اسد در نشست «سوچی» در روسیه شرکت نمی‌کند


استفان دمیستورا، گفته که دعوت روسیه برای شرکت در کنفرانس سوچی را دریافت کرده است
استفان دمیستورا، گفته که دعوت روسیه برای شرکت در کنفرانس سوچی را دریافت کرده است

سخنگوی هیئت مخالفان حکومت بشار اسد حاضر در مذاکرات صلح در وین، بامداد روز شنبه هفتم بهمن گفته است که این هیئت در مذاکرات «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» در بندر سوچی روسیه شرکت نمی کند.

یحیی العریضی، سخنگوی هیئت معارضان سوری حاضر در گفت‌وگوهای وین، گفته است: حکومت سوریه و روسیه تعهد لازم را ارائه نکرده اند و کنفرانس سوچی اقدامی در جهت تضعیف تلاش های صلح در چارچوب سازمان ملل است.

یحیی العریضی اضافه کرده است، مذاکرات در وین می توانست آزمونی باشد برای اجرای تعهدات. اما چنین (عزمی برای) اجرای تعهدات را ندیدیم. سازمان ملل نیز آن را مشاهده نکرد.

رویترز می گوید، ۹ دوره مذاکرات صلح بین طرف های درگیردر جنگ داخلی سوریه با حمایت سازمان ملل دستاورد چندانی برای پایان دادن به جنگ نداشته است. جنگ داخلی که صدها هزار کشته برجای گذاشته و ۱۱ میلیون نفر را درسوریه از خانه و کاشانه اشان آور کرده است.

شماری از گروه های مخالف حکومت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه زیر چتر «کمیته عالی مذاکرات» در مذاکرات وین حضور داشتند.

قرار است «کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه» با هدف تسریع یک توافق صلح برای جنگ داخلی این کشور در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه در بندر سوچی روسیه برگزارشود.

ایران، روسیه و ترکیه که روند مذاکرات « آستانه» درباره سوریه را موازی با مذاکرات صلح ژنو پیش می برند، در نشست «سوچی» حضور دارند.

گزارش خبرنگار رادیو فردا، هانا کاویانی از نشست درباره سوریه
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:09 0:00

«دبیرکل سازمان ملل تصمیم‌گیری می‌کند»

به گزارش هانا کاویانی خبرنگار اعزامی رادیو فردا به وین، استفان دمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، نیز بامداد شنبه در وین گفته که دعوت روسیه برای شرکت در کنفرانس سوچی را دریافت کرده است و او گزارش این دعوت نامه و همچنین نتیجه مذاکرات در وین طی دو روز گذشته را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کرده است و دبیرکل سازمان ملل دراین خصوص تصمیم گیری خواهد کرد.

فرستاده سازمان ملل پیشتر روز جمعه در خصوص حضور در نشست سوچی گفته بود که مشارکتش در این نشست بستگی به نتیجه مذاکرات وین دارد.

دور تازه مذاکرات بین نمایندگان حکومت سوریه و هیئت مخالفان روز های پنجشنبه و جمعه در وین برگزار شد.

آقای دمیستورا بامداد شنبه در ادامه بر ضروت حل و فصل جنگ داخلی سوریه در چارچوب قعطنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

وی تصریح کرده است: توافق نهایی می بایست در فرایند مورد حمایت سازمان ملل در ژنو حاصل شود.

مذاکرات ژنو براساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ در جریان است و هدف آن دستیابی به توافقی بین حکومت سوریه و مخالفان برای تهیه قانون اساسی جدید و انتخابات آزاد در این کشور درگیر در جنگ داخلی است.

در این میان گرماگرم مذاکرات روز جمعه محتوای سندی به رسانه‌ها درز کرد که در آن پنج کشور غربی و عربی که از شورشیان سوری در برابر حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند، می‌گویند برای پیشبرد روند گذار سیاسی بر مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ به استفان دمیستورا ارائه می‌کنند. سندی که در آن هیچ اشاره‌ای به آینده بشار اسد نشده است.

رادیو فردا به نسخه‌ای از این سند دست پیدا کرده و محتوای آن به تأیید یک منبع نزدیک به مخالفان اسد نیز رسیده است.

این سند را ایالات متحده آمریکا، اردن، بریتانیا، فرانسه و عربستان سعودی تهیه کرده‌اند و حاوی پیشنهادهایی به استفان دمیستورا، فرستاده سازمان ملل متحد در امور سوریه است. پیشنهادهایی که از آن با عنوان یک «رویکرد عملی» برای پایان دادن به بحران سوریه یاد شده که بر اساس آن فرایند سیاسی آرام آرام آغاز می‌شود.

این سند خواستار آن شده که فرستاده سازمان ملل، توجه طرف‌های مذاکرات را به ماهیت یک قانون اساسی اصلاح‌شده، روش‌هایی عملی انتخابات تحت نظارت سازمان ملل، و ایجاد محیطی امن و بی‌طرف برای برگزاری انتخابات هدایت کند. شرایطی که شامل برگزاری مبارزه‌های انتخاباتی بدون ترس از انتقام‌گیری، و نیز امکان مشارکت پناهندگان و آوارگان سوری در انتخابات باشد.

در این سند تأکید شده که تمایل حکومت اسد به تمرکز بر این شرایط، شاخصی برای مشارکت سازنده آنها [در روند گذار سیاسی] خواهد بود.

بر اساسی گزارش‌ها بشار الجعفری، نماینده حکومت سوریه در مذاکرات این پیشنهادات را رد کرده و آنها را «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده است.

او اضافه کرده که «این به نوعی یک کمدی سیاه است و فصل جدیدی از توطئه علیه سوریه را شاهد هستیم‎».

همچنین یکی از سران اپوزیسیون سوریه نیز در گفت‌وگو با رویترز بدون ذکر توضیحات بیشتر تنها به این جمله اکتفا کرده که این سند «خوب نبوده است».

با استفاده از گزارش خبرنگار اعزامی رادیوفردا و رویترز؛ خ.ک

XS
SM
MD
LG