لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

جنگنده‌های روسیه و سوریه، ادلب را درهم کوبیدند


هواپیماهای جنگی سوریه و روسیه روز سه‌شنبه استان ادلب را که آخرین سنگر اصلی شورشیان سوری به شمار می‌آید در هم کوبیدند، اقدامی که چندین روز پیش از دیدار رهبران ایران، روسیه و ترکیه و گفت‌وگوی آنان درباره سوریه صورت گرفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که هواپیماهای جنگی شهر جسر الشغور در غرب ادلب را بمباران کردند که این رویداد به کشته شدن ۱۳ غیرنظامی انجامید.

شکست شورشیان در ادلب برای بشار اسد موفقیت بزرگی در جنگ داخلی این کشور خواهد بود که با ورود روسیه به این جنگ ممکن شده است. اسد و متحدان او همچون ایران و شبه‌نظامیان شیعه در منطقه در این مدت شورشیان را از حلب، غوطه شرقی و درعا بیرون رانده‌اند.

به گفته علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه، محاصره ادلب احتمالا همچنان ادامه یابد. آقای حیدر کهبا خبرگزاری اسوتنیک روسیه گفت‌وگو می‌کرد، سپس اضافه کرد که تا این لحظه اقدام نظامی علیه شورشیان محتمل‌تر از مصالحه با آنان به نظر می‌رسد.

دمشق اصطلاح مصالحه را در رابطه با آن دسته از شورشیانی به کار می‌برد که در مناطق دیگر کشور خود را در پی مذاکره تسلیم کرده‌اند.

علی حیدر در ادامه عنوان کرد: «ادلب به نسبت دیگر مناطق متفاوت است، چرا که شمار زیادی از شورشیان در آنجا مستقر شده‌اند. با این حال ما نمی‌توانیم بگوییم که هیچ راهی برای مصالحه وجود ندارد.»

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، نیمی از جمعیت سه میلیونی ادلب به زور از مناطق دیگر سوریه به آنجا رانده شده‌اند و هر تهاجمی به این منطقه به آوارگی و فلاکت بیشتری منجر می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز نسبت به وقوع فاجعه انسانی در ادلب هشدار داده و گفته که در پی تهاجم به این منطقه شاید صدها هزار نفر کشته شوند.

رویترز می‌نویسد که حمله به ادلب احتمالا پای ترکیه را هم بیشتر به ماجرا باز کند و باعث تقابل با نیروهای ترکیه‌ای بشود که در جبهه ادلب مستقر شده‌اند. روزنامه ترکیه‌ای حریت گزارش داده که به منظور تقویت نیروهای این کشور در مرز ادلب تانک‌های ام‌۶۰ به منطقه ارسال شده است.

اما از سویی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز که به دمشق سفر کرده است تاکید داشته که شبه‌نظامیان باید به‌طور کامل از استان ادلب سوریه «پاک‌سازی» شوند.

همه این تحولات در شرایطی صورت می‌گیرد که روسای جمهور سه کشور ایران، روسیه و ترکیه قرار است روز ۱۶ شهریور در تهران با یکدیگر دیدار کنند، دیداری که به گفته مقامات ایران و روسیه، یکی از موضوعات اصلی آن ادلب خواهد بود.

XS
SM
MD
LG