لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

تلویزیون سوریه: اسرائیل حومه دمشق را هدف حمله موشکی قرار داد


تصویری آرشیوی از دمشق در شب که واکنش نیروی هوایی سوریه به حمله موشکی اسرائیل را نشان می‌دهد
تصویری آرشیوی از دمشق در شب که واکنش نیروی هوایی سوریه به حمله موشکی اسرائیل را نشان می‌دهد

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۲۶ اسفند حومه دمشق را هدف حمله موشکی خود قرار داد و نیروی هوایی ارتش سوریه نیز به آن واکنش نشان داد.

این رسانه به نقل از یک مقام نظامی سوری عنوان می‌کند که حملات اسرائیل از منطقه بلندی‌های جولان انجام شده و نیروی هوایی سوریه توانسته اکثر موشک‌ها را رهگیری و سرنگون کند. وی همچنین تاکید کرده که این حملات تلفاتی نداشته است.

اسرائیل آخرین بار روز ۱۰ اسفند حومه جنوبی دمشق را مورد حملات موشکی خود قرار داد که برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود هدف از آن حملات، مواضع نیروهای مرتبط با ایران بوده است.

بر اساس این گزارش‌ها که به نقل از مقامات امنیتی منطقه در خبرگزاری رویترز منتشر شده است، نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن، پایگاه‌های نظامی زیرزمینی متعددی در حومه دمشق دارند.

اما گزارش تلویزیون دولتی سوریه مشخص نمی‌کند که کدام مناطق حومه دمشق هدف حملات جدید اسرائیل قرار گرفته است. با این حال گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه اعلام کرده که دو زاغه مهمات متعلق به شبه‌نظامیان ایرانی در جنوب دمشق مورد حمله واقع شدند.

اسرائیل در سال‌های اخیر صدها بار مواضع نیروهای نظامی مرتبط با ایران در سوریه را زیر آتش حملات خود گرفته است. کمتر ازیک ماه قبل نیز بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، عنوان کرد که کشورش «تقریبا هر هفته» دست به اقداماتی در سوریه می‌زند تا مانع فعالیت‌های نظامی ایران شود.

اسرائیل حضور ایران در مرز شمالی خود با سوریه را خط قرمز می‌داند و بارها کاروان‌های حامل اسلحه را که گفته می‌شود برای شبه‌نظامیان حزب الله در لبنان ارسال می‌شدند، هدف قرار داده است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تاکنون به طور علنی اعتراف نکرده که نیروهای ایرانی از جانب او در جنگ داخلی سوریه دست به عملیات می‌زنند و تنها گفته است که تهران مشاور نظامی به این کشور اعزام می‌کند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه، رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG