لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

مصطفی تاج‌زاده به «هشت سال زندان» محکوم شد


مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب
مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب

وکیل مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روز سه‌شنبه ۱۹ مهر اعلام کرد که موکل او در مجموع به هشت سال زندان محکوم شده و این حکم دادگاه قطعی و در حال اجراست.

آقای تاجزاده که عضو شورای مرکزی حزب منحل شده «جبهه مشارکت ایران اسلامی» بود، ۱۷ تیر امسال با حمله نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد و از آن زمان در انفرادی بند ۲-الف زندان اوین به‌سرمی‌برد.

مصطفی پوربابایی، وکیل او، در صفحه توئیتر خود خبر داد که مصطفی تاج‌زاده به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت» به پنج سال حبس، «نشر اکاذیب» دو سال و «تبلیغ علیه نظام» به یک سال و در مجموع به هشت سال حبس محکوم شده که مطابق قانون پنج سال آن قابل اجراست.

او یادآور شده که این رای به‌دلیل «عدم تجدیدنظر» آقای تاج‌زاده «قطعی و در حال اجراست».

مصطفی تاج‌زاده روز ۲۲ مرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد، اما او این دادگاه را «غیرقانونی» خوانده و تاکید کرده بود که به زور به دادگاه برده شده است.

این فعال سیاسی از منقدان صریح رهبر جمهوری اسلامی است و روز ۱۸ مهر در نامه‌ای از زندان اوین خطاب به علی خامنه‌ای، عملکرد ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در بازداشت وی را «غیرقانونی» خوانده و گفته بود وقتی در رابطه با او که «جرمی جز نقد عملکرد رهبر و برشمردن مشفقانه و محترمانه اشتباهات او به امید اصلاح ندارد، این‌گونه آشکارا قانون‌شکنی می‌شود، با جوانانی که نه پشتوانه‌ای دارند و نه نام و نشانی از آنان مطرح است چه می‌شود و در بازداشتگاه‌ها و‌ حین بازجویی‌های ماموران سپاه چه برسرشان می‌آید».

حکم هشت سال زندان مصطفی تاج‌زاده تنها یک روز پس از آن صادر اعلام شد که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، منتقدان و مخالفان را به گفت‌وگو فراخوانده بود، امری که واکنشی به اعتراضات گسترده و مردمی ایران در مخالفت با جمهوری اسلامی است.

مصطفی تاج‌زاده در پی انتخابات مناقشه‌انگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز بازداشت و به شش سال زندان محکوم شد که این محکومیت بعدها یک سال افزایش یافت و در مجموع به هفت سال رسید.

با استفاده از شبکه اجتماعی توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG