لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

طالبان از جو بایدن خواست به توافق صلح دوحه درباره افغانستان پایبند بماند


مذاکرات صلح افغانستان با حضور طالبان در قطر (عکس از آرشیو)
مذاکرات صلح افغانستان با حضور طالبان در قطر (عکس از آرشیو)

طالبان از جو بایدن، رییس جمهوری منتخب آمریکا خواست به توافق صلح دوحه بین این گروه و دولت آمریکا که در ماه فوریه امضا شد پایبند بماند و اجرای این توافق را «منطقی‌ترین و موثر‌ترین وسیله» برای پایان دادن به جنگ در افغانستان توصیف کرد.

طالبان روز دوشنبه ۲۰ آبان در بیانیه‌ای افزود که این گروه به اجرای مفاد توافق صلح پایبند است.

این درحالی است که سرور دانش، معاون رییس جمهور افغانستان روز دوشنبه گروه طالبان را مسئول عدم پیشرفت مذاکرات بین افغانی معرفی کرد که هنوز در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد.

سرور دانش گفت گروه طالبان «مانع اصلی» پیشرفت مذاکرات با نمایندگان حکومت افغانستان است و افزود که این گروه به یک راه حل صلح آمیز برای پایان دادن به جنگ طولانی در افغانستان اعتقاد ندارد.

معاون ریاست جمهوری افغانستان درعین حال گفت که دولت آینده آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن باید روند صلح افغانستان را بازبینی کند.

دوران ریاست جمهوری آقای بایدن پس از ادای سوگند در روز ۲۰ ژانویه آغاز خواهد شد.

مذاکرات بین افغانی چند ماه پس از امضای توافق صلح بین دولت آمریکا و گروه طالبان در ماه فوریه امسال آغاز شد. طبق توافق صلح دوحه نیروهای آمریکایی و بین المللی تا ماه مه ۲۰۲۱ از خاک افغانستان خارج خواهند شد و در مقابل گروه طالبان تعهد داده است که ارتباط خود با القاعده و سایر گروههای جهادی بین المللی را قطع کند و اجازه ندهد که آنها از خاک افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده کنند.

گروه طالبان درعین حال پذیرفت که با حکومت افغانستان در مورد برقراری یک آتش بس پایدار و پیدا کردن روشی برای مشارکت در قدرت مذاکره کند.

از شروع مذاکرات نمایندگان طالبان و حکومت افغانستان در ماه سپتامبر تاکنون هیچ پیشرفت مهمی در این گفتگوها صورت نگرفته و همزمان حملات پیکارجویان طالبان به شهرهای مهم افغانستان تشدید شده و در برخی موارد نیروهای آمریکایی ناگزیر شده اند مواضع و نیروهای طالبان را هدف حملات هوایی قرار دهند.

درعین حال برخی از نهادها و کارشناسان در مورد قطع همکاری طالبان و شبکه القاعده ابراز تردید کرده و ناظران سازمان ملل در گزارشی که ماه ژوئیه منتشر شد گفتند تماس و همکاری آنها ادامه دارد.

نهادهای امنیتی افغانستان روز سه شنبه ۲۰ آبان اعلام کردند که یک مقام ارشد شبکه القاعده در ولایت فراه در جنوب افغانستان کشته شده و طالبان را به «پناه دادن و محافظت» از این فرمانده القاعده متهم کردند.

مدیریت امنیت ملی افغانستان در بیانیه‌ای گفت این فرمانده محلی القاعده به نام محمد حنیف یکی از افراد نزدیک به عاصم عمر، مسئول تشکیلات القاعده در شبه جزیره هند بود که سال گذشته در عملیات مشترک نیروهای افغانستان و آمریکا کشته شد.

این نهاد افزود محمد حنیف که اهل کراچی بود برای ساخت بمب هایی که در خودرو کار گذاشته می شوند و وسایل انفجاری دست ساز به پیکارجویان طالبان آموزش می داد. به گفته نهادهای امنیتی افغانستان او قبلا عضو طالبان بود ولی در سال ۲۰۱۰ به شبکه القاعده پیوست.

طالبان تاکنون در مورد این بیانیه اظهار نظر نکرده است. ماه گذشته نیز نیروهای امنیتی افغانستان یکی از مقامات ارشد شبکه القاعده را که از سالها پیش تحت تعقیب آمریکا بوده کشتند.

XS
SM
MD
LG