لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

مزار شریف سقوط کرد؛ تصرف مراکز لوگر، کنر و پکتیکا به دست طالبان در یک روز


تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان طالبان
تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان طالبان

مزار شریف، چهارمین شهر بزرگ افغانستان روز شنبه ۲۳ مرداد در پی حملات سنگین طالبان سقوط کرد. ساعاتی قبل از آن نیز منابع دولتی افغانستان تایید کرده بودند که شبه‌نظامیان طالبان مراکز ولایت لوگر، کنر و پکتیکا را تصرف کرده‌اند.

یکی از نمایندگان مجلس افغانستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که با یورش طالبان، نخست نیروهای ارتش ملی مستقر در مزار شریف تسلیم شدند که این امر باعث تضعیف موقعیت شبه‌نظامیان طرفدار حکومت افغانستان و در نتیجه سقوط این شهر شد.

از سویی رادیو آزادی گزارش داد که طالبان پس از تصرف مراکز ۱۸ ولایت افغانستان، در شرق افغانستان پیشرفت کرده و در این روز شهرهای اسدآباد، مرکز ولایت کنر، شرنه مرکز پکیتکا و پل‌علم مرکز ولایت لوگر را تصرف کردند.

یک منبع دولتی در ولایت پکتیکا تأیید کرده است که برخی از مناطق شهر شرنه را طالبان تصرف کرده و نیروهای دولتی به قرارگاه نظامی عقب‌نشینی کرده‌اند.

ساکنان محل و یک عضو شورای ولایتی به رادیو آزادی گفتند که طالبان پس از یک درگیری کوتاه مقر ولایت را تصرف کردند.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، از تاراج بخشی از تجهیزات دفاتر دولتی خبر می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با انتشار گزارشی تصرف کل ولایت لوگر و مرکز ولایت پکتیا را تایید کرده و گفته است این گروه ماموران دولتی را بازداشت کرده‌اند.

این گزارش می‌افزاید طالبان به منطقه چهارآسیاب رسیده‌اند که تنها ۱۱ کیلومتر با کابل، پایتخت کشور فاصله دارد.

این گزارش از رعب و وحشت در میان مردم کشور خبر داده و می‌نویسد هم‌اکنون کنترل ۱۹ ولایت از ۳۴ ولایات افغانستان در دست این گروه اسلامی افراطی است و با کنترل بر مناطق شمالی، غربی و جنوبی، در عمل مناطق مرکزی و شرقی کشور، از جمله کابل را در محاصره گرفته‌اند.

در این میان اشرف غنی، رئیس‌ جمهور افغانستان، روز شنبه در پیامی کوتاه گفت مشورت‌های داخلی و بین‌المللی برای جلوگیری از گسترده‌تر شدن جنگ در جریان است و نتیجه آن به زودی اعلام می‌شود.

رادیو آزادی می‌نویسد طالبان بر شهرهای گردیز در پکتیا، میدانشهر در میدان وردک، میمنه در فاریاب و مزارشریف در بلخ نیز حمله کردند، اما موفق به تصرف مراکز این ولایت‌ها نشدند. در این ولایات جنگ ادامه دارد.

وزارت داخله افغانستان نیز تأیید کرده که طالبان به این شهرها حمله کرده‌اند، اما گفته است به این گروه تلفات سنگینی وارد شده و حملات‌شان دفع شده است.‌

شبکه الجزیره نیز گزارش داده است با پیشروی طالبان به کابل، آمریکا و کشورهای اروپایی به همراه برخی دیگر از کشورها دیپلماتهای خود از پایتخت افغانستان را تخلیه می‌کنند.

سی‌ان‌ان از قول منابع آکاه گزارش داده است که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه با تیم امنیتی خود مشاوره داشته و آخر هفته قرار است نتیجه این گفت‌وگوها را اعلام کند.

آقای بایدن به رغم پیشروی طالبان، از تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان حمایت کرده، اما گفته است حمایت‌های نظامی و مالی واشینگتن از این کشور ادامه خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌های رادیو آزادی، آسوشیتدپرس، الجزیره و سی‌ان‌ان؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG