لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

طالبان می‌گوید در نشست همسایگان افغانستان در تهران شرکت نمی‌کند


هیات نمایندگی گروه طالبان در نشست مسکو که روز ۲۸ مهر برگزار شد.
هیات نمایندگی گروه طالبان در نشست مسکو که روز ۲۸ مهر برگزار شد.

در حالی که ایران برای برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران بعد از نشست مشابهی در روسیه آماده می‌شود، طالبان اعلام کرده است که برخلاف نشست مسکو، در نشست تهران شرکت نخواهند کرد.

نشست «آینده افغانستان» روز ۲۸ مهر در مسکو با حضور نمایند‌گان ۱۰ کشور از جمله روسیه، چین، ایران و پاکستان برگزار شد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان روز یکشنبه دوم آبان به خبرگزاری «آریانا نیوز» افغانستان گفت که هیچ فردی از طرف طالبان در نشست تهران شرکت نخواهد کرد.

خبرگزاری فارس نیز روز یکشنبه گزارش داد در نشست روز چهارشنبه تهران، وزیران خارجه پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان شرکت می‌کنند و وزیر خارجه چین نیز به صورت مجازی در این نشست حضور خواهد داشت و هنوز مشخص نیست که روسیه در چه سطحی در این نشست شرکت کند.

این گزارش می‌گوید «از طالبان برای شرکت در این نشست دعوت به عمل نیامده است».

در این میان، در پایان نشست روز چهارشنبه هفته گذشته «آینده افغانستان» در مسکو، بیانیه مشترکی از سوی کشورهای شرکت‌کننده امضا شد. این در حالی است که ایران ادعا می‌کند از این بیانیه اطلاعی نداشته و مورد توافق تهران نیز نبوده است.

رسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران، که همراه با حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ایران در امور افغانستان در نشست مسکو شرکت کرده بود، در توئیتی از «ضعف مدیریت» و «عدم تلاش برای رسیدن به اجماع» خبر داده بود.

خبرگزاری ایلنا در گزارشی با اشاره به این‌که در بیانیه مشترک از عبارت «دولت موقت» برای گروه طالبان استفاده شده، نوشته است ایران از بیانیه صادر شده اطلاع و رضایت نداشته است.

هنوز هیچ کشوری در جهان «امارت اسلامی طالبان» را به رسمیت نشناخته و دولت ایران نیز بارها «تشکیل دولت فراگیر» را پیش‌شرط به رسمیت شناختن دولت طالبان اعلام کرده است؛ موضوعی که به گمانه‌زنی‌ها درباره تلاش جمهوری اسلامی برای سهم‌گیری گروه‌های شیعه در افغانستان دامن زده است.

عدم مشارکت طالبان در نشست تهران در حالی است که عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، روز شنبه از دیدار امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل خبر داده بود.

با استفاده از گزارش‌های آریانا نیوز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG