لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

گروه طالبان می‌گوید بعد از عید قربان، آماده مذاکره با دولت افغانستان است


سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی گروه طالبان
سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی گروه طالبان

گروه طالبان روز جمعه ۳ مرداد اعلام کرد که حاضر است پس از تعطیلات عید قربان با مقامات دولت افغانستان مذاکره کند. این گروه افزود٬ در صورت آزادی باقیمانده زندانیان طالبان از سوی دولت طالبان نيز تمامی اسرای دولتی را طی یک هفته آزاد خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این پیشنهاد را سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی گروه طالبان پنجشنبه شب و در پی یک تغییر بزرگ در رهبری این گروه طی سالهای اخیر اعلام کرد. پسر ملاعمر موسس و رهبر متوفی این گروه به عنوان فرمانده تشکیلات نظامی طالبان منصوب شد و تعدادی از اعضای مقتدر شورای رهبری این گروه نیز به عنوان اعضای گروه مذاکره کننده طالبان تعیین شدند.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که در اردیبهشت امسال برای هدایت مذاکرات با طالبان تشکیل شد روز جمعه گفت هنوز در حال بررسی فهرست باقیمانده زندانیان طالبان است.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر امنیت ملی افغانستان قبلا گفته بود که ۶۰۰ زندانی طالبان که هنوز آزاد نشده اند به ارتکاب جرایم جدی محکوم شده اند و به همین دلیل دولت تمایل چندانی به آزادی آنها ندارد.

آزادی این زندانیان قبل از تعطیلات عید قربان (حدود یک هفته دیگر) بعید به نظر می رسد.

طبق توافق آمریکا و طالبان که در ماه فوریه امضا شد آزادی حدود ۵ هزار زندانی طالبان در قبال آزادی حدود هزار نفر از پرسنل نظامی و مقامات دولتی که در اسارت طالبان هستند یکی از شروط اصلی آغاز مذاکرات بین افغانی است.

پیام سهیل شاهین در توئیتر اولین پیشنهاد مشخص گروه طالبان در مورد مذاکره با دولت است. البته او در این پیام اعلام کرد که آزادی تمامی زندانیان طالبان پیش شرط مذاکرات است و درعین حال تاکید کرد که این گروه هیچ تغییری در فهرست زندانیان را که به دولت اعلام کرده نخواهد پذیرفت.

دولت افغانستان پیشنهاد کرده که به جای این فهرست گروه دیگری از زندانیان طالبان را که مرتکب جرایم سنگین نشده اند آزاد کند ولی طالبان این پیشنهاد را نپذیرفته است.

تمامی اعضای شورای عالی مصالحه ملی هنوز مشخص نشده اند. ریاست آن با عبدالله عبدالله، رقیب اصلی اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری است. دلیل اصلی تعیین آقای عبدالله به عنوان رییس این شورا حل بن بست ناشی از رقابت‌های ریاست جمهوری بود که ثبات حکومت افغانستان را تهدید می کرد.

همزمان گروه طالبان ترکیب هیئت مذاکره کننده خود را اعلام کرد و ۱۳ نفر از اعضای این هیئت ۲۰ نفره عضو شورای رهبری طالبان هستند.

مقامات طالبان گفته اند حضور این اعضای مقتدر در ترکیب هیئت مذاکره کننده باعث می شود که این هیئت بتواند به نیابت از سوی گروه تصمیم گیری کند.

ریاست این هیئت برعهده ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان است که پس از تلاش برای مذاکره با دولت حامد کرزی، رییس جمهور سابق افعانستان در سال ۲۰۱۰ هشت سال در پاکستان زندانی شد.

به گفته حامد کرزی تلاش ملا برادر برای مذاکره با دولت مرکزی افغانستان بدون تایید حکومت پاکستان و دولت آمریکا صورت گرفت. آقای کرزی می‌گوید دو بار از دولت‌های پاکستان و آمریکا خواسته بود ملا برادر را آزاد کنند ولی تقاضای او هر دو بار رد شد.

با این همه ملا عبدالغنی برادر هدایت مذاکرات اخیر گروه طالبان با زلمای خلیلزاده، فرستاده ویژه و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا را برعهده داشت.

طبق توافق صلحی که در ماه فوریه امضا شد آمریکا تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از افغانستان خارج می کند و در مقابل طالبان تعهد داده که اجازه ندهد گروههای تروریستی از خاک افغانستان برای حمله به اهداف آمریکایی و کشورهای متحد استفاده کنند.

در حدود شش ماهی که از امضای این توافق می گذرد موضوع آزادی اسرای دو طرف یکی از موانع اصلی در آغاز مذاکرات صلح بین طالبان و دولت افغانستان بوده است.

XS
SM
MD
LG