لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۸

تانکر ترکرز: ایران برای آزاد کردن نفتکش ویتنامی در حال تخلیه آن است


تصویری که تلویزیون حکومت ایران از محاصره نفتکش ویتنامی توسط نیروهای سپاه منتشر کرد
تصویری که تلویزیون حکومت ایران از محاصره نفتکش ویتنامی توسط نیروهای سپاه منتشر کرد

تانکر ترکرز، شرکت ردیابی نفتکش‌ها، در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت نفتکش ویتنامی «ام‌وی ساوتیس» که دو هفته پیش توسط سپاه پاسداران توقیف شد روز جمعه نوشت که حکومت ایران برای آزاد کردن این نفتکش ویتنامی در حال انتقال نفت آن به «نفتکش ریما» است.

نفتکش ریما به یک شرکت همکار نیروی قدس سپاه تعلق دارد.

بر اساس این گزارش، ماه ژوئن امسال نفتکش عمان پراید دو میلیون بشکه نفت ایران را به بندر صحار در عمان برده و در آن بندر ۷۰۰ هزار بشکه نفت را به نفتکش ویتنامی «ام‌وی ساوتیس» منتقل کرده‌اند تا به چین ارسال شود. نفت ارسال شده اما در ماه ژوییه پذیرفته نشده و از بندر لانگ‌کو در چین برگشت خورده و به سمت خاورمیانه بازگشته است.

مقام‌های سپاه پاسداران در روزهای اخیر در سناریوهایی مختلف خبر از توقیف این کشتی ویتنامی دادند.

سپاه پاسداران ابتدا گفت که آمریکا یک کشتی حامل نفت ایران را مصادره کرده و نفت آن را به این نفتکش ویتنامی انتقال داده و سپاه آن را بازپس گرفته است، ولی پس از آن گفتند که دزدان دریایی قصد ربودن کشتی ویتنامی حامل نفت ایران را داشته‌اند و آمریکا از آنها حمایت کرده است.

نفتکش عمان پراید که نفت ایران را به عمان منتقل کرده، در حمل و نقل نفت ایران و دور زدن تحریم‌ها مشارکت دارد و مرداد امسال دولت آمریکا اعلام کرد که این نفتکش را به همراه چند شرکت عمانی تحریم کرده است.

نفتکش ریما که قرار است نفت نفتکش ویتنامی به آن منتقل شود، در سال‌های قبل با نام اسکای گلف به یک شرکت یونانی تعلق داشت. شهریور سال ۹۸ امین دیانت از طریق «شرکت خدمات مدنی طیف» با پرداخت ۱۲ میلیون دلار اقدام به خرید این کشتی کرد، اما این مبلغ توسط آمریکا توقیف شد.

پس از این ماجرا، شهریور سال گذشته یک شبکه همکار نیروی قدس سپاه اقدام به ربودن این کشتی در سواحل امارات و انتقال آن به ایران کرد و این کشتی اکنون تحت مالکیت شرکت «مشتاق تجارت صنعت» که از شرکت‌های همکار نیروی قدس سپاه است، فعالیت می‌کند.

دولت آمریکا در روزهای قبل، روایت سپاه پاسداران از ماجرای نفتکش ویتنامی را کاملا نادرست و غیرواقعی خوانده و گفته است در جریان توقیف این کشتی، نیروی‌های آمریکایی وضعیت را رصد کردند، اما اقدامی برای بازپس‌گیری این کشتی انجام ندادند.

مقام‌های دولت ویتنام نیز روز پنج‌شنبه با اعلام اینکه در تماس با تهران دریافته‌اند که ۲۶ خدمه نفتکش «ام‌وی ساوتیس» سالم هستند، از «همکاری نزدیک» با ایران برای تعیین سرنوشت نفتکش تحت پرچم این کشور خبر دادند.

تلویزیون حکومت ایران و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران در روزهای اخیر، بارها فیلم تدوین‌شده‌ای از پیاده شدن نیروهای سپاه پاسداران بر عرشه این نفتکش را نمایش داده‌اند.

در بخشی از فیلم، تصاویری از رصد یک نفتکش قرمزرنگ در آب‌های عمان توسط پهپاد ایران نشان داده می‌شود و کماندوهای سپاه پاسداران از یک بالگرد وارد عرشه این نفتکش می‌شوند و سپس تعدادی از قایق‌های کوچک تندرو این نفتکش را محاصره می‌کنند.

مقام‌های حکومت ایران از این رویداد به عنوان «شکست آمریکا» نام برده‌ و آن را نشانه اقتدار سپاه پاسداران توصیف کرده‌اند.

اما این ادعاها در شبکه‌های اجتماعی با تردیدهای زیادی مواجه شده است و برخی از تحلیل‌گران نیز ‌آن را مرتبط به بازگشت ایران به میز مذاکره برای احیای برجام دانسته‌اند.

عباس عبدی، تحليل‌گر اصلاح‌طلب، با اشاره به همین بحث‌ها در توییتی نوشت: «برای اعلام کردن زمان مذاکرات نیازی به انتشار خبرهای آنچنانی از درگیری خیالی نظامی نیست.»

دولت ایران همزمان با انتشار خبر توقیف نفتکش توسط سپاه پاسداران اعلام کرد که پس از ۱۶۰ روز تاخیر، دوباره به میز مذاکرات احیای برجام در وین که با حضور کشورهای عضو برجام و حضور غیرمستقیم نمایندگان دولت آمریکا برگزار می‌شود، باز می‌گردد.

XS
SM
MD
LG