لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

تدروس: آمریکا از روز نخست به اطلاعات مربوط به ویروس کرونا دسترسی داشت


دکتر تدروس در جریان نشست خبری ۱۱ مارس سازمان جهانی بهداشت در ژنو
دکتر تدروس در جریان نشست خبری ۱۱ مارس سازمان جهانی بهداشت در ژنو

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، در واکنشی تازه به انتقادها و اتهامات دولت آمریکا، می‌گوید واشینگتن «از روز اول» در جریان مسائل مربوط به شیوع ویروس کرونای جدید در ووهان چین قرار داشت.

تدروس اول اردیبهشت ماه گفته است «ما از روز اول هشدار دادیم که این دیوی‌ست که همه باید با آن بجنگند».

ویروس کرونای جدید که اکنون سارس-۲ نام دارد در سال گذشته میلادی در ووهان چین شیوع پیدا کرد، و اکنون با دست‌کم ۲.۴ میلیون مورد ابتلا و ۱۶۵ هزار قربانی در سراسر جهان به یک همه‌گیری و بحران جهانی تبدیل شده‌است.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در جریان کنفرانس خبری خود گزارش‌ها در مورد حضور کارشناسان آمریکایی در این نهاد را تائید کرده است.

به گزارش روزنامه واشینگتن‌پست گروهی از کارشناسان و مقام‌های متخصص ایالات متحده که در مقر سازمان جهانی بهداشت حضور داشتند، اطلاعات را به‌طور مستقیم در اختیار دولت قرار می‌دادند.

البته حضور متخصصان و کارشناسان کشورهای دیگر در سازمان جهانی بهداشت مورد عجیبی نیست و کشورهای دیگر نیز کارشناسان خود را به این نهاد اعزام می‌کنند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۱۵ تن از کارکنان مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های آمریکا در همکاری نزدیک با این نهاد وابسته به ملل متحد بودند.

تدروس می‌گوید «حضور کارکنان مرکز پیشگیری و مبارزه با بیماری‌‌ها نشان می‌دهد که از روز اول چیزی را از آمریکا پنهان نکردیم. چون این‌ها خود آمریکایی‌هایی بودند که با ما کار می‌کردند. این طبیعی‌ست و آن‌ها می‌گویند مشغول چه کاری هستند».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ۲۶ فروردین اعلام کرد به دلیل «قصور» سازمان جهانی بهداشت در رویارویی با بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا، کمک مالی کشورش به این نهاد را تعلیق می‌کند. او همچنین این سازمان را متهم کرده «حقیقت» را درباره آنچه كه در مركز شیوع ویروس کرونا، یعنی در شهر ووهان چین رخ داده، بیان نکرده است.

وزارت خارجه آمریکا نیز می‌گوید سازمان جهانی بهداشت در مورد کووید-۱۹ دیر هشدار داده و بیش از اندازه در برابر چین کرنش کرده است.

این وزارت‌خانه همچنین این پرسش را مطرح کرده که چرا سازمان جهانی بهداشت به هشدارهای تایوان در واپسین روز سال ۲۰۱۹ بی‌توجه بوده است؛ هشدارهایی که به مورد غیرمعمول از سینه‌پهلو در ووهان، و احتمال انتقال ویروس از انسان به انسان اشاره داشته‌اند.

وزارت خارجه تایوان اوایل فروردین ماه گفته بود ایمیل‌هایی برای سازمان جهانی بهداشت فرستاده و خواستار ارائه توضیحات در مورد نحوه انتقال ویروس جدید شده بود.

تدروس اما گفته سازمان جهانی بهداشت گزارش مشابهی نه تنها از تایوان که از کشورهای دیگر هم دریافت کرده بود و همه آن‌ها خواستار روشن شدن موضوع شده بودند.

مایکل رایان، مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید ایمیلی که تایوان به این نهاد فرستاده بود، به جز همان چیزهایی که در رسانه‌ها منتشر شده بود، به چیز خاص دیگری اشاره نداشت و وقوع سینه‌پهلوهای غیرمعمول چیز عجیبی نیست: «میلیون‌ها مورد از سینه‌پهلوهای غیر معمول هر سال در سراسر جهان رخ می‌دهد».

منابع: خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، وزارت خارجه تایوان، واشینگتن‌پست
XS
SM
MD
LG