لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۰

دادستانی تهران می‌گوید هوای تهران «فاجعه‌بار» است


نمایی از غرب تهران
نمایی از غرب تهران

دادستانی تهران می‌گوید هوای تهران فاجعه‌بار است و در روزهای گذشته حتی فاصله ۲۰۰ متری قابل مشاهده نبوده است.

علی صالحی روز یکشنبه ۱۸ دی‌ در ادامه گفت خساراتی که از بابت هوای آلوده متحمل می‌شویم «بسیار کلان و نامحدود» است.

هوای تهران و دیگر شهرهای کشور طی هفته‌های گذشته با آلودگی گسترده مواجه بوده و در بعضی روزها به سطح اضطراری و بسیار خطرناک «بنفش» رسیده است.

کمبود گاز و مازوت‌سوزی گسترده در صنایع و نیروگاه‌های برقی از عوامل اصلی آلودگی هوا اعلام شده است. مازوت، آلاینده‌ترین سوخت فسیلی است و خصوصا غلظت گوگرد مازوت تولیدی ایران هفت برابر استانداردهای بین‌المللی، حتی برای کشتیرانی در اقیانوس‌ها است.

اما دستگاه‌های جمهوری اسلامی این مازوت را در شهرها مورد استفاده قرار می‌دهند و اخیرا محمدصادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوای دانشگاه تهران اعلام کرد غلظت گوگرد در هوای تهران «هشت برابر» شده است.

آقای صالحی در ادامه گفته است «به آمار بیمارستان‌ها مراجعه کنید که چه تعداد از مردم به دلیل تنفس این هوای آلوده بستری شدند. چه کسی پاسخگوی این وضعیت است؟»

دادستانی تهران می‌گوید در قضیه قانون هوای پاک، «۱۴ دستگاه به صورت مستقیم و ۱۹ دستگاه به صورت غیر مستقیم در این رابطه نقش دارند»، و از آن‌ها خواست تا «اقدامات و وظایف قانونی محوله را به درستی انجام دهند».

حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور فراجا، نیز روز یکشنبه گفته است دو میلیون و ۸۰۰ هزار وسیله نقلیه در تهران در سن فرسودگی هستند، یعنی ۴۲ درصد حمل و نقل تهران فرسوده است.

او در ادامه تصریح کرد ۸۰ درصد حمل و نقل عمومی تهران نیز فرسوده است.

مقامات ایران همواره در بحث مشکلات کشور، مردم را مقصر می‌دانند و در موضوع آلودگی هوا به ویژه به خودروها اشاره می‌کنند، اما آمارهای بین‌المللی مانند «پروژه جهانی کربن» نشان می‌دهد که سالانه تنها ۸۰ میلیون تن، معادل تنها ۱۰ درصد از تولید گازهای گلخانه‌ای ایران، در حوزه حمل‌ونقل اتفاق می‌افتد.

در این میان، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد، از افت ۶۶ پله‌ای جایگاه ایران در شاخص‌های عملکرد محیط زیستی طی دو سال اخیر خبر داد.

مقايسه شاخص عملكرد محيط زيستی ايران در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بيانگر افت ۶۶ رتبه‌ای ايران از رتبه ۶۷ به ۱۳۳ است.

این گزارش می‌افزاید یکی از عوامل اصلی این وضعیت، رشد قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

آمارهای پروژه جهانی کربن نشان می‌دهد که انتشار گازهای گلخانهای در ایران طی دو دهه گذشته بیش از دو برابر شده و به ۷۵۰ میلیون تن معادل دی‌اکسید کربن رسیده و جایگاه ششم را در جهان از لحاظ انتشار این گازهای سمی آلاینده هوا و عامل گرمایش زمین دارد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید «ایران پایین‌ترین جایگاه را در بهره‌وری منابع در دنیا دارد».

با استفاده از گزارش سایت انتخاب، پروژه جهانی کربن، تجارت‌نیوز، رادیو فردا/ د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG