لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران عملکرد جمهوری آذربایجان را «تنش‌زا» خواند


مراسم تشییع جنازه اورخان عسکروف، افسر امنیتی شاغل در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، که روز دوشنبه در باکو برگزار شد
مراسم تشییع جنازه اورخان عسکروف، افسر امنیتی شاغل در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، که روز دوشنبه در باکو برگزار شد

وبسایت «نورنیوز»، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، روز دوشنبه ۱۰ بهمن نوشت که در حمله به حرم شاهچراغ «چند نفر از تروریست‌ها و عوامل خارجی آن‌ها دارای گذرنامه آذربایجانی بودند».

نورنیوز افزود: «اما ایران هیچ‌گاه سعی نکرد این موضوع را به وجود هماهنگی میان تروریست‌ها و دولت آذربایجان تفسیر کند».

نوشته این وبسایت اظهار ناخرسندی شدید تهران از واکنش و عملکرد دولت جمهوری آذربایجان پس از حمله روز ششم بهمن به سفارت آن کشور در ایران است. در آن حمله افسر امنیتی سفارت کشته و دو تن دیگر از کارکنان بخش امنیتی سفارت زخمی شدند.

ایران از زمان انجام آن حمله مدام تاکید دارد که مهاجم، یاسین حسین‌زاده، انگیزه شخصی داشت و او از بازگشت همسرش به جمهوری آذربایجان خشمگین بود.

مهاجم همین سخنان را در گفت‌وگو با فرمانده نیروی انتظامی تهران در برابر دوربین تلویزیون جمهوری اسلامی بیان کرد و افزود که همسرش ۹ ماه پیش خانه و دو فرزندشان را رها کرده و به کشور خود بازگشته و سفارت جمهوری آذربایجان به بازگشت او کمک کرد اما مراجعات مکرر او به سفارت بی‌پاسخ مانده بود.

امیرحسین عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز ششم بهمن در گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف، همتای آذری خود، و سپس در یک نشست خبری در کنار سفیر آذربایجان در ایران، تاکید کرد که دولت تهران این رویداد را با همه وخامت آن و به‌دقت بررسی می‌کند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز شامگاه هفتم بهمن با الهام علی‌اف، همتای جمهوری آذربایجان خود، تلفنی سخن گفت. اما باکو روز یکشنبه سفارت خود را در شمال تهران تخلیه کرد و اعضای خانواده کارکنان سفارت را نیز به کشور بازگرداند.

خلف خلف‌اف، معاون وزیر خارجه آذربایجان، روز ۱۰ بهمن از «تعلیق فعالیت سفارت در تهران، ضمن ادامه فعالیت کنسولگری آذربایجان در تبریز» خبر داد.

جمهوری اسلامی همچنین روز دوشنبه مراسم رسمی در فرودگاه تهران برای تشییع جسد افسر امنیتی کشته شده جمهوری آذربایجان برگزار کرد. سپس جسد همراه با دو زخمی اهل این کشور، با هواپیما به باکو برگردانده شدند.

به نوشته وبسایت نورنیوز، همان‌گونه که ایران مهاجمان دارای گذرنامه آذربایجانی در حمله شاهچراغ را به دولت باکو مرتبط نکرد، توقع می‌رفت که واکنش باکو نیز در مورد رویداد سفارت آذربایجان در تهران، «ناظر به حل مسئله باشد نه تنش‌زایی».

در حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در روز چهارم آبان امسال، که با چهلمین روز مرگ مهسا امینی و اوج اعتراضات مردمی مصادف شده بود، ۱۳ نفر کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شدند.

گروه داعش مسئولیت حمله به شاهچراغ را پذیرفته و عامل اصلی حمله در حرم از پای درآمده بود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ۱۲ روز بعد از رویداد شاهچراغ اعلام کرد که ۲۶ تبعه خارجی را در ارتباط با آن حمله دستگیر کرد که عمدتا شهروندان جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان بودند. وزارت اطلاعات افزوده بود که عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده حمله در ایران، شهروند جمهوری آذربایجان بود.

دولت ایران اما در پی رویداد شاهچراغ، به جمهوری آذربایجان یا تاجیکستان اعتراض نکرد.

از سوی دیگر، رئیس مجلس شورای اسلامی در حالی که در سفر خارجی در کشور الجزایر به‌سر می‌برد، روز دوشنبه از دولت آذربایجان خواست «هوشیار باشد» و «تبعات بلند‌مدت هرگونه تصمیم احساسی خود را در نظر بگیرد».

محمد باقر قالیباف گفت: «ما هیچ نشانه‌ای از تروریستی بودن حادثه رخ داده در سفارت آذربایجان به دست نیاورده‎‌ایم» و «تصمیمات احساسی، خواسته دشمنان مشترک و بدخواهان جهان اسلام، مخصوصا رژیم صهیونیستی است».

این ادعا در حالی است که جمهوری آذربایجان مناسبات بسیار نزدیکی از جمله در عرصه‌های امنیتی و نظامی با اسرائیل دارد، و انتظار می‌رود همین روزها سفارت خود را در تل‌آویو نیز افتتاح کند. وزیر دفاع اسرائیل به تازگی به باکو سفر کرده بود.

در این میان، برخی از مقامات ایران در روزهای گذشته با انتقاد از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی گفتند که تهران زیادی در برابر جمهوری آذربایجان نرمش نشان داد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی در دلجویی از این کشور افراط کرده است.

XS
SM
MD
LG