لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

ادامه آلودگی هوا؛ مدارس تهران و اصفهان شنبه تعطیل است


گفته می‌شود، ظرف سه روز گذشته شاخص آلایندگی در تهران روند صعودی داشته است.
گفته می‌شود، ظرف سه روز گذشته شاخص آلایندگی در تهران روند صعودی داشته است.

در پی تداوم آلودگی هوا، تمامی دانشگاه‌ها، مدارس، پیش دبستانی‌ها و مهدهای کودک استان تهران بجز سه شهرستان فیروزکوه، دماوند و پردیس، همچنین مدارس اصفهان روز شنبه ۹ آذرماه تعطیل اعلام شد.

به گزارش ایسنا، محمد تقی‌زاده معاون عمرانی استانداری تهران در پایان جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران گفت ظرف سه روز گذشته شاخص آلایندگی در تهران روند صعودی داشته و شاهد انباشت آلاینده‌ها در تهران بودیم.

افزایش آلودگی هوا در حالی است که حدود ۸۰ درصد آن بنابر آمارهای رسمی حاصل فعالیت وسائل نقلیه است و مقامات ایران مدعی شده‌اند بعد از افزایش قیمت بنزین، مصرف روزانه آن ۲۰ میلیون لیتر، یعنی حدود یک پنجم کاهش یافته است. معلوم نیست اگر مصرف بنزین تا این حد کاهش یافته، چرا آلودگی هوا روند صعودی داشته است؟.

تهران سهمی ۲۰ درصدی در کل مصرف بنزین کشور دارد.

آقای تقی‌زاده از اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران در روز شنبه خبر داد و گفت ممنوعیت تردد کامیون‌ها و خودروهای سنگین در تهران همانند روزهای گذشته تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

معاون استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تعطیلی کلیه فعالیت‌های ورزشی در اماکن باز برای فردا اشاره کرد و افزود فعالیت‌های ورزشی و مسابقات ورزشی فردا در تهران لغو می‌شود. بر این اساس بازی فردای دو تیم پرسپولیس - نساجی در ورزشگاه آزادی انجام نخواهد شد.

به گفته وی همچنین فعالیت‌های عمرانی، کلیه معادن شن و ماسه و صنایع مدرنی که فعالیت آنها به انباشت آلاینده‌ها کمک می‌کند در سطح استان تهران تعطیل خواهد بود.

آمارهای سازمان کنترل کیفیت هوای تهران برای روز جمعه نشان می‌دهد که شاخص آلودگی در ساعاتی از روز به حدود ۱۸۳ نیز اوج گرفته و به طور متوسط این شاخص در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۱۵۶ بوده است.

این شاخص اگر زیر ۵۰ باشد هوای پاک، میان ۵۰ و ۱۰۰ هوای سالم، میان ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروههای حساس و بالای ۱۵۰ ناسالم و خطرناک برای همه است.

از ابتدای سال جاری ۴۴ روز تهران ناسالم برای گروههای خاص و ۲ روز ناسالم برای همه مردم بوده است.

تهران از ابتدای سال تنها ۲۵ روز هوای پاک داشته است.

در این میان منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز اعلام کرده است بخاطر آلودگی هوا مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها، دوره ابتدایی اول و دوم در نواحی شش‌گانه اصفهان، مناطق آموزش و پرورش زرین‌شهر، فولادشهر، باغ‌بهادران، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شاهین‌شهر، پیربکران، برخوار، مبارکه و شهر سجزی فردا تعطیل است.

اصفهان سهمی حدود ۸ درصدی در کل مصرف بنزین کشور دارد.

منابع: ایسنا، تسنیم، سازمان کنترل کیفیت هوا. ف.ق

XS
SM
MD
LG