لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

هندوراس حزب الله لبنان را گروه تروریستی اعلام کرد


حزب‌الله از اوایل دهه هشتاد میلادی، شصت خورشیدی، از توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران در لبنان تاسیس شد .
حزب‌الله از اوایل دهه هشتاد میلادی، شصت خورشیدی، از توسط نیروهای سپاه پاسداران ایران در لبنان تاسیس شد .

یک مقام ارشد امنیتی هندوراس روز دوشنبه ۳۰ دی ماه گفت که دولت این کشور به طور رسمی حزب الله لبنان را به عنوان یک گروه تروریستی اعلام کرده است.

لوئیس سوازو، معاون وزیر امنیت هندوراس، گفته است: ما حزب الله (لبنان) را یک گروه تروریستی اعلام کردیم و در فهرست نهادها و افراد مرتبط با تروریسم و تامین مالی تروریسم ثبت کردیم.

در همین حال، ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل از اقدام هندوراس به عنوان گامی مهم در جنگ بین المللی «علیه ترور» یاد کرده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل همچنین در فهرست تروریستی قرار دادن حزب الله لبنان را توسط هندوراس در راستای اقدام مشابه بریتانیا و آرژانتین ارزیابی کرده است.

ییسرائیل کاتز تصریح کرده است: من دولت هندوراس را به خاطر تصمیم مهم خود در اعلام حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی و اعمال تحریم ها علیه آن ، تحسین می‌کنم.

در همین زمینه، آلخاندرو جیاماتی، رئیس جمهوری جدید گوآتمالا هم از احتمال قرار دادن حزب الله در فهرست تروریستی این کشور خبر داده و گفته است که سفارت این کشور همچنان در اورشلیم باقی خواهد ماند.

رویترز می گوید هر دو اقدام رئیس جمهوری جدید گواتمالا باعث خواهد شد تا این کشور با سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ نزدیکی بیشتر داشته باشد.

وزارت خزانه‌داری بریتانیا روز جمعه ۲۷ دی اعلام کرد که بر اساس قوانین این کشور در مبارزه با تامین مالی تروریسم، از این به بعد کل گروه حزب‌الله لبنان را به عنوان یک موجودیت تروریستی تلقی خواهد کرد.

تا پیش از این تنها شاخه نظامی حزب‌الله از ۱۰ سال پیش شامل این مقررات بریتانیا بود. تصمیم جدید به نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بریتانیا امکان می‌دهد تا فعالیت احتمالی افراد در خاک این کشور در راستای اهداف حزب‌الله را زیر رصد دقیق‌تر قرار دهند.

آمریکا، اسرائیل، کانادا، هلند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مدت‌ها پیش حزب‌الله لبنان را تروریستی اعلام کرده بودند.

اما شماری از کشورهای اروپایی تاکنون شاخه سیاسی حزب‌الله را از بازوی نظامی آن متمایز می‌دانستند.

حزب‌الله از اوایل دهه هشتاد میلادی، شصت خورشیدی، از سوی هسته‌ای از نیروهای سپاه پاسداران ایران در لبنان تاسیس شد و یکی از نیروهای اصلی نیابتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان محسوب می‌شود و پس از گذشت نزدیک به چهار دهه، هنوز مهم‌ترین هم‌پیمان تهران در «محور مقاومت»، از جمله در سال‌های اخیر در سوریه بوده است.

منابع: رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG