لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۲

پرشتاب‌ترین خودرو جهان از تسلا


رودستر جدید برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت
رودستر جدید برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت

تسلا با معرفی رودستر جدید خود با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱.۹ ثانیه پرشتاب‌ترین خودرو جهان را می‌سازد.

آن گونه که تسلا اعلام کرده است این خودرو رودستر جدید ۱۰ هزار نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند که ۱۰۰ برابر یک خودروی پراید است. این خودرو در زمان ۱.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و بدین‌ترتیب به‌عنوان پرشتاب‌ترین خودروی تولیدی در جهان می‌توان از آن نام برد.

رودستر جدید برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (۱۰۰ مایل بر ساعت) تنها به ۴.۲ ثانیه زمان نیاز خواهد داشت و مسافت ۴۰۰ متر را در ۸.۸ ثانیه طی می‌کند که از این نظر بر تمامی خودروهای تولیدی کنونی برتری دارد . حداکثر سرعت تسلا رودستر جدید بیش از ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت است و با هر بار شارژ می‌تواندبیش از ۱۰۰۰ کیلومتر در مسافت‌های بزرگراهی طی کند. ‌این خودرو چهار نفره ۲۰۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت.

پیش از این مدل بوگاتی شیرون پر شتاب‌ترین خودرو جهان بود. بوگاتی شیرون با قدرت موتور باور نکردنی نزدیک به هزار و پانصد اسب بخار که قدرتی معادل دو خودرو فورمول یک و ۱۵ خودروی سواری معمولی است می‌تواند طی مدت حدود دو ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و طی مدت ۱۵ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. سرعت نهایی این خودرو حدود ۴۲۰ کیلومتر در ساعت است.

بوگاتی شیرون را می‌توان فرزند بوگاتی ویرون یکی از پنج خودرو سریع دنیا دانست. ولی فرزند این بار از پدر حدود ۲۹۵ اسب بخار قدرت بیشتری در موتورش تولید می‌کند.

با این همه مدل جدید رودستر تسلا بازی را به نفع تسلا تغییر داده است.

ایلان ماسک اعلام کرده است این خودرو با یک بار شارژ می‌تواند مسافت بین لس‌آنجلس تا سان فرانسیسکو را به صورت رفت و برگشت طی کند. اگر این ادعا صحت داشته باشد این خودرو گذشته از بحث شتاب از نظر شارژ نیز یک نقطه عطف در صنعت خودرو جهان محسوب خواهد شد.

این خودرو قرار است اواخر سال ۲۰۲۰ تولیدی شود. البته نمی‌توان در این زمینه چندان اطمینان داشت چرا که قرار بود در پایان شهریور امسال تسلا ۳ ارزان‌ترین محصول این شرکت به تولید انبوه برسد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

این خودرو الکتریکی می‌تواند با هر بارشارژ شدن مسافت ۳۴۶ کیلومتر را طی کند. دارنده تسلا سه به راحتی می‌تواند شب در پارکینگ خانه آن را به برق وصل کند و صبح با باتری پر به سر کار برود.

این خودرو با موتور ۲۵۰ اسب بخاری الکتریکی خود می‌تواند طی مدت شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. سیستم قوای محرکه محور عقب به عنوان حالت پیش‌فرض برای این خودرو در نظر گرفته شده است. هر چند که پس از مدتی سیستم چهار چرخ متحرک هم برای این خودرو قابل سفارش خواهد بود.

همچنان خودروهای الکتریکی گران هستند اما تسلا سه با قیمت ۳۵ هزار دلاری می‌تواند کمی قاعده بازی را تغییر دهد. حالا خودروهای الکتریکی خود را به قیمت خودروهای قشر متوسط نزدیک کرده‌اند.

تنها ۱۵ هزار دلار دیگر کاهش قیمت کافی است تا خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند کاملاً خطر را احساس کنند.

پیش از مدل تسلا رودستر یک خودرو چینی رکوردار پرشتاب‌ترین خودرو الکتریکی جهان بود.

اف اف ۹۱ با قدرت ۱۰۵۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد ۲.۳۹ ثانیه ای دارد. فارادی فیوچر، شرکت سازنده این محصول، اعلام کرده است با حذف بسیاری از قطعات مکانیکی و مخزن سوخت که در خودروهای بنزینی متداول است فضای داخلی خودرو افزایش یافته است و سنسورهای تشخیص چهره به صاحب خودرو اجازه می‌دهد بدون کلید وارد خودرو شود.

XS
SM
MD
LG