لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

مقام‌های تگزاس: کشتار ال‌پاسو احتمالا دلایل نژادی دارد


نیروهای پلیس در محل وقوع حمله در ال‌پاسو؛ مقام‌های ایالتی گفته‌اند مهاجم جوان ۲۱ ساله‌ای است به‌نام پاتریک کروسیس از شهر دالاس که با خودرو تقریبا ۱۰ ساعت با ال‌پاسو فاصله دارد.
نیروهای پلیس در محل وقوع حمله در ال‌پاسو؛ مقام‌های ایالتی گفته‌اند مهاجم جوان ۲۱ ساله‌ای است به‌نام پاتریک کروسیس از شهر دالاس که با خودرو تقریبا ۱۰ ساعت با ال‌پاسو فاصله دارد.

مقام‌های ایالت تگزاس می‌گویند حمله مرگبار روز شنبه به فروشگاه وال‌مارت در ال‌پاسو، احتمالا به‌دلیل نفرت نژادی صورت گرفته‌است.

دو حمله مرگبار در تگزاس و اوهایو در روز شنبه و یک‌شنبه با واکنش‌های گسترده‌ای در ایالات متحده همراه شده‌است.

همزمان دادستانی مکزیک نیز اعلام کرده ممکن است حمله ال‌پاسو که به کشته‌شدن شـش شهروند آن کشور انجامیده را «تروریستی» قلمداد کند؛ در آن‌صورت این کشور می‌تواند رسما خواستار استرداد مهاجم شود.

در جریان دو حمله با سلاح گرم طی ۲۴ ساعت، در تگزاس و سپس اوهایو، ۲۹ تن کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

حمله نخست، در بامداد شنبه، در ال‌پاسو، واقع در مرز آمریکا با مکزیک، رخ داد. مهاجم ۲۰ نفر را کشت، و سپس خود را تسلیم پلیس کرد.

خبرگزاری‌ها به‌نقل از مقام‌های ایالت تگزاس می‌گویند به‌نظر می‌رسد این حمله به دلایل نفرت نژادی علیه غیرسفیدپوست‌ها صورت گرفته باشد و دادستان‌های فدرال احتمال دارد آن را «تروریسم داخلی» عنوان کنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که دستور داده پرچم‌های کشورش به‌حالت نیمه‌برافراشته درآیند، در واکنش به حملات گفته «نفرت جایی در کشور ما ندارد».

آقای ترامپ با رئیس پلیس فدرال، دادستان کل و اعضای کنگره در مورد رخدادهای روز شنبه و یک‌شنبه گفت‌وگو کرده و به خبرنگاران گفته «ما پی‌گیر [موضوع] خواهیم بود».

اعضای خانواده قربانیان و دیگر شهروندان ال‌پاسو در مراسم سوگواری در نزدیکی محل واقعه شرکت کرده‌اند.
اعضای خانواده قربانیان و دیگر شهروندان ال‌پاسو در مراسم سوگواری در نزدیکی محل واقعه شرکت کرده‌اند.

شماری از اعضای حزب دمکرات، از سوی دیگر، انتقادهایی را علیه اظهارات رئیس‌جمهوری مطرح کرده و می‌گویند این اظهارات به اختلافات نژادی و در نتیجه وقوع رخدادهایی مانند حمله ال‌پاسو دامن زده‌است.

برای نمونه سناتور کوری بوکر، یکی از نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، به سی‌ان‌ان گفته است «دونالد ترامپ مسئول است. مسئول است چون به ایجاد ترس، نفرت و تعصب دامن زده‌است».

اما رئیس‌جمهوری ایالات متحده اشاره‌ای به انتقادهای نژادی نکرده و به خبرنگاران گفته است «اگر به هر دو پرونده (تگزاس و اوهایو) نگاه کنید [می‌بینید] که این در عین حال یک مشکل روانی هم هست».

اظهارات مشابهی از سوی کاخ سفید نیز مطرح شده‌است. میک مولوانی، جانشین رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید، ضمن رد انتقاد دمکرات‌ها گفته مهاجمان «افرادی مریض» هستند و «سیاسی کردن موضوع سودی برای کسی ندارد. این یک مسئله اجتماعی‌ست و باید از این دید بر آن متمرکز شد».

مقام‌های ال‌پاسو جزئیات چندانی از جریان حمله به وال‌مارت منتشر نکرده‌اند و تحقیقات ادامه دارد. همزمان دادستانی مکزیک، در جنوب این شهر، اعلام کرده ممکن است حمله را «واقعه تروریستی» عنوان کند.

رویترز می‌گوید شـش شهروند مکزیک در حمله کشته شده‌اند و در صورتی که مکزیک آن را تروریستی قلمداد کند، می‌تواند به‌طور رسمی خواستار استرداد فرد مهاجم شد.

وزیر خارجه مکزیک گفته از منظر کشورش «این فرد یک تروریست است».

مقام‌های ایالتی می‌گویند مهاجم جوان ۲۱ ساله‌ای است به‌نام پاتریک کروسیس از آلن، منطقه‌ای از شهر دالاس که با خودرو تقریبا ۱۰ ساعت با ال‌پاسو فاصله دارد.

به گفته آسوشیتدپرس، بر اساس داده‌های این خبرگزاری، یو‌اس‌ای‌ تودی و دانشگاه نورث‌ایسترن، حملات شنبه و یک‌شنبه، ۲۱مین و ۲۲مین کشتار با سلاح گرم در سال ۲۰۱۹ در آمریکا هستند و تا کنون در مجموع جان ۱۲۵ تن را گرفته‌اند.

رویترز، اسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، اروپای آزاد/ت
XS
SM
MD
LG