لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۷

اف‌بی‌آی: گروگان‌گیر کنیسه شهر کالی‌ویل، بریتانیایی بود


پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، اعلام کرد مردی که روز شنبه ۲۵ دی در یکی از کنیسه‌های ایالت تگزاس اقدام به گروگان‌گیری کرده بود، شهروند بریتانیا بوده است.

ساعاتی پس از آن نیز پلیس منچستر خبر داد که دو نوجوان را در رابطه با این پرونده بازداشت کرده است. اما هنوز ارتباط این افراد با گروگان‌گیری اعلام نشده است.

اف‌بی‌آی هویت گروگان‌گیر را مالک فیصل اکرم، ۴۴ ساله عنوان کرده است که شامگاه شنبه پس از آزادی همه گروگان‌ها از کنیسه‌ای در شهر کالی‌ویل ایالت تگزاس کشته شد.

گلبار، برادر گروگان‌گیر، در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت، مالک فیصل اکرم که اهل شهرک صنعتی بلکبرن در شمال انگلستان بوده است، از بیماری روانی رنج می‌برد.

وی در این پست فیسبوکی عنوان کرد که خانواده او تمام شنبه شب را در یکی از ادارات پلیس بلکبرن گذرانده و این مدت با فیصل و مذاکره‌کنندگان و اف‌بی‌آی گفت‌وگو کرده‌اند.

گلبار افزود: «دیگر چیزی نمانده بود که به او بگوییم و کاری دیگر از دستمان برنمی‌آمد که متقاعدش کنیم تسلیم شود.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، اقدام مالک فیصل اکرم را ترورریستی خوانده است.

او با گروگان گرفتن چهار نفر در کنیسه خواستار آزادی عافیه صدیقی شده بود.

عافیه صدیقی، یک زن پاکستانی، به جرم تلاش برای تیراندازی به نظامیان آمریکا در افغانستان، در سال ۲۰۱۰ از سوی دادگاهی در آمریکا به ۸۶ سال حبس محکوم شد و در ۲۲ سال اخیر در یک زندان نظامی در حومه دالاس، در ایالت تگزاس، حبس ابد خود را می‌گذرانَد.

او در افغانستان دستگیر شده و پس از دو سال حبس در افغانستان، برای محاکمه به آمریکا انتقال یافته بود.

عافیه صدیقی که فارغ‌التحصیل پرآوازه‌ترین دانشگاه‌های آمریکا بود و دانشمند مغز و اعصاب محسوب می‌شود، از سوی رسانه‌های آمریکایی در دهه‌های گذشته لقب «ام‌القاعده» گرفته بود.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که فرد گروگان‌گیر برادر عافیه صدیقی است، اما اعلام اف‌بی‌آی این فرضیه را باطل کرد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG