لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

واکنش رسمی سپاه به خبر مرگ فرمانده هوافضای این نیرو در سوریه


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سمت راست
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سمت راست

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، به طور رسمی خبر کشته‌ شدن امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در سوریه را تکذیب کرد.

به دنبال حمله موشکی یک‌شنبه‌شب گذشته اسرائیل به سوریه خبری منتشر شد مبنی بر این که آقای حاجی‌زاده در این حملات کشته شده است.

خبرگزاری رویترز نوشته بود تعدادی از موشک‌های کروز اسرائیلی از حریم هوایی لبنان به اهدافی در جنوب دمشق اصابت کرده‌اند.

در این ارتباط، ناظر حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، نیز اعلام کرده بود که مواضع نیروهای ایرانی و سوری هدف این موشک‌ها بوده‌اند.

بر اساس اعلام این سازمان، «سه تن در این حملات موشکی کشته شدند که احتمالاً ایرانی بوده‌اند».

با آن که اندکی پس از اعلام این خبر، خبرگزاری ایسنا، بدون اشاره به منبع خود، کشته‌ شدن حاجی‌زاده در سوریه را تکذیب کرده بود، سپاه پاسداران واکنشی رسمی به این موضوع نشان نداده بود.

سپاه‌نیوز، روز دوشنبه، دوم دی‌ماه، به نقل از سخنگوی سپاه پاسداران با تکذیب این خبر نوشت: «دشمنان آمال و آرزوهای باطل و شوم خود را در شایعه‌پراکنی رسانه‌ای و انتشار اخبار کذب و بی‌اساس دنبال می‌کنند.»

به گفته وی، «سردار حاجی‌زاده در سلامتی کامل در حال انجام ماموریت‌های جاری محوله هستند.»

از زمان انتشار خبر اولیه، عکس یا گفت‌وگویی از امیرعلی حاجی‌زاده منتشر نشده و خود او نیز به این خبر واکنشی نداشته است.

حملات موشکی اسرائیل به سوریه، پیش از این نیز موجب کشته‌ شدن شماری از نیروها نظامی ایرانی در این کشور شده بود.

از جمله بهمن‌ماه سال ۹۷ گروه دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش کرد که حملات اسرائیل به سوریه، ۲۱ کشته بر جا گذاشته که ۱۲ نفر از آنها از نیروهای «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» هستند.

از زمان آغاز درگیری‌های نظامی در سوریه، ده‌ها تن از نیروهای نظامی ایران که به نفع بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، در این کشور مشغول نبرد بودند، کشته شده‌اند.

حسین همدانی، از بلندپایه‌ترین فرماندهان سپاه پاسداران بود که مهرماه سال ۹۴ در سوریه کشته شد.

در حالی که منابع مختلف خبری و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اعلام کردند که فرمانده ارشد نظامی بدست نیروهای «داعش» کشته شد، اسماعیل کوثری، نماینده پیشین مجلس و از فرماندهان سابق سپاه، یک ماه پس از کشته‌ شدن همدانی گفت که او در «سانحه رانندگی» در شهر حلب سوریه کشته شده است.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران، در دوران سرکوب جنبش اعتراضی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و روز عاشورای آن سال، فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران را بر عهده داشت.

منابع: سپاه‌نیوز، رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG