لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

برخی از مقامات و روسای سابق سازمان‌های بین‌المللی خواهان احیای برجام شدند


برخی از مقامات ارشد سابق جهان از ایران، آمریکا و دیگر کشورهای عضو برجام خواستند که آخرین پیشنهادات ارائه شده توسط اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای سال ۹۴ را تایید و امضا کنند.

بر اساس بیانیه‌ای که جمعی از رهبران سابق کشورها و رؤسای نهادهای بین‌المللی از جمله نهادهای زیرمجموعه‌ سازمان ملل در سایت سازمان «رهبران مستقل جهان» منتشر کرده‌اند، آخرین پیشنهادات ارائه شده در برجام بهترین راه برای تضمین بازگشت کامل ایران و آمریکا به برجام و بهبود رفاه در ایران و تامین صلح در خاورمیانه است.

سازمان رهبران مستقل جهان ،اِلدرز، (ریش سفیدان)، در سال ۲۰۰۷ توسط نلسون ماندلا رهبر جنبش ضدآپارتايد آفريقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل راه‌اندازی شد.

این مقامات سابق جهان قبلا نیز از توافق برجام سال ۲۰۱۵ حمایت کرده و مخالفت شدید خود با خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق یاد شده در اردیبهشت سال ۹۷ را اعلام کرده بودند.

بان کی‌مون دبیرکل سابق سازمان ملل از امضاکنندگان این بیانیه که همزمان معاون رئیس سازمان الدرز هست، می‌گوید اکنون لحظه سرنوشت‌سازی فرا رسیده است: از دولت ایران می‌خواهیم به سرعت این متن را تأیید، برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و به برجام پایبندی نشان دهد.

او افزوده است این اقدامات نیز باید همزمان با بازگشت کامل آمریکا به برجام و احترام به تعهدات خود باشد: سود دیپلماسی در صورتی تحقق خواهد یافت که هم‌اکنون تصمیمات سیاسی گرفته شود.

بان کی‌مون در ادامه گفته است این توافق یک پیشرفت سیاسی مهم برای ایران و بقیه جهان خواهد بود.

اتحادیه اروپا هفته گذشته اعلام کرد که آخرین پیشنهادات خود به عنوان متن نهایی احیای برجام را ارائه داده و منتظر جواب آری یا نه از طرف ایران و آمریکا است.

آنچنان‌که در گزارش‌ها آمده، آمریکا با این متن موافق است و ایران نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد پاسخ مکتوب به پیشنهادات اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام را ارسال کرده است.

مری رابینسون، رئیس‌جمهوری سابق ایرلند و رئیس کنونی سازمان الدرز، نیز می‌گوید در طول سال‌ها، متأسفانه فرصت‌های زیادی برای دستیابی به توافق از دست رفت. مردم ایران تحت فشار تحریم‌ها آسیب دیده‌اند و توافقی که اکنون روی میز است، فرصت واقعی برای کاهش این فشارها فراهم می‌کند.

با استفاده از گزارش سایت الدرز و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG