لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

نیویورک تایمز: افسر بازداشت‌شده آمریکا افشاگر اسناد پنتاگون درباره جنگ اوکراین بود


ساختمان پنتاگون در این عکس قابل مشاهده است
ساختمان پنتاگون در این عکس قابل مشاهده است

روزنامه نیویورک ‌تایمز روز جمعه، اول اردیبهشت، گزارش داد که یک عضو گارد ملی آمریکا که به ظن افشای اسناد محرمانه نهادهای اطلاعاتی این کشور بازداشت شده، از سال گذشته و ماه‌ها پیش از برملا شدن ماجرای اخیر درز اطلاعات، جزئیات زیادی را درباره جنگ روسیه در اوکراین منتشر کرده بود.

این روزنامه آمریکایی افزود که توزیع اطلاعات یادشده در مورد آگاهی و ارزیابی‌های پنتاگون و سایر نهادهای اطلاعاتی آمریکا از جنگ روسیه در اوکراین، ابعادی گسترده داشت.

اداره تحقیقات فدرال، اف‌بی‌آی، و وزارت دادگستری آمریکا، روز ۲۴ فروردین جک تشیرا، ۲۱ ساله، را در روستای محل زندگی‌‌اش در یالت ماساچوست بازداشت کردند. قاضی یک دادگاه آمریکا هفته گذشته حکم بازداشت او را تمدید کرد اما هنوز هیچ جزئیاتی از بازجویی‌های صورت گرفته منتشر نشده است.

این جوان آمریکایی در یگان اطلاعات گارد ملی نیروی هوایی در ایالت ماساچوست، ظاهرا دارای مجوزهای دسترسی به اطلاعات محرمانه نهادهای اطلاعاتی کشورش بود. او به دوستانش گفته بود که به داده‌های محرمانه برخی کشورهای متحد آمریکا نیز دسترسی داشت.

نیویورک تایمز نوشت زمان کوتاهی پس از تهاجم روسیه به اوکراین، جک تشیرا زیریک پروفایل کاربری اطلاعات محرمانه را در پلتفرم گفت‌گوی موسوم به دیسکورد منتشر کرد. آن پلتفرم آن زمان حدود ۶۰۰ عضو داشت.

براساس این گزارش، نخستین نشت اطلاعاتی دو روز پس از حمله روسیه به اوکراین صورت گرفت و در ماه‌های بعد به درز اطلاعات حساس و محرمانه از طریق انتشار عکس اسناد در چت‌های گیمرها گسترش یافت.

این روزنامه مدعی است که این آمریکایی همان زمان اطلاعات نهادهای کشورش در مورد تلفات نظامیان روسی و آمریکایی، فعالیت تشکیلات اطلاعاتی روسیه و کمک‌های ارائه شده از سوی غرب به اوکراین را فاش کرد.

اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری به گزارش جدید نیویورک تایمز واکنش نشان نداده‌اند.

اطلاعات منتشرشده در فضای اینترنت فعلا پاک شده‌اند. برخی از مقامات ارشد آمریکایی ضمن نگرانی از این رویداد، در همین حال بخشی از اطلاعات منتشره را جعلی دانستند.

اسناد مرتبط با کشورهای متحد آمریکا، شامل استرالیا، بریتانیا، در بین اطلاعات فاش‌شده بود.

XS
SM
MD
LG