لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۰

رویترز: داعش خراسان عامل انفجارهای کرمان بود؛ افزایش کشته‌ها به ۹۱ نفر


تصویری که رسانه‌های ایران از دقایق پس از انفجار منتشر کردند
تصویری که رسانه‌های ایران از دقایق پس از انفجار منتشر کردند

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داده است اطلاعات آمریکا نشان از آن دارد که داعش خراسان مسئولیت انفجارهای کرمان را برعهده داشته است؛ در همین حال رسانه‌های ایران از افزایش شمار کشته‌های این انفجارها به ۹۱ نفر گزارش داده‌اند.

محمد صابری، رئیس مرکز اورژانس کرمان، صبح شنبه ۱۶ دی‌ماه اعلام کرد که با جان باختن دو تن از مجروحان بستری در بیمارستان، شمار کشته‌های انفجارهای کرمان به ۹۰ تن افزایش یافت.

به گفته او، طاها شادکام ۸ ساله در بیمارستان افضلی‌پور و سعید شهنوازی ۶۰ ساله در بیمارستان باهنر کرمان بستری بودند و هر دو صبح شنبه جان باختند.

به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، دو انفجار انتحاری که روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در کرمان به وقوع پیوست بیش از ۲۸۰ مجروح نیز برجای گذاشته است.

مراسم تشییع جنازه کشته‌شدگان روز جمعه برگزار شد و ابراهیم رئیسی در سخنرانی‌اش در این مراسم بدون ارائه شواهد یا مستندات، مدعی شد که گروه داعش «دست‌ساخت آمریکایی‌ها» است.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در این مراسم گفت: انتقام کشته‌شدگان انفجارهای کرمان «قبل از شهادتشان گرفته شده است».

اندکی پس از این مراسم، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از دو بمب‌گذار انتحاری تبعه تاجیکستان بوده و هویت فرد دیگر «هنوز به صورت قطعی احراز نشده است».

بنابر بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، تاکنون مجموعا ۱۲ نفر در ارتباط با این حمله در شش استان بازداشت شده‌اند.

به نوشته بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، دستگیری‌ها از «غروب روز حادثه» آغاز شد و بامداد پنجشنبه با بازداشت «دو عنصر پشتیبانی و تامین‌کننده» اقامتگاه‌ عاملان انفجار در حومه کرمان ادامه یافت.

این وزارتخانه اشاره‌ای به جزییات بیشتر و همچنین هویت بازداشت‌شدگان نکرده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمریکایی گزارش داد که داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط ایالات متحده تایید می‌کند که داعش خراسان، شاخه داعش مستقر در افغانستان، عامل انفجارهای کرمان بوده است.

این دو منبع اطلاعاتی که خواستند نامشان فاش نشود روز جمعه ۱۵ دی‌ماه به رویترز گفتند اطلاعات جمع‌آوری شده «واضح و غیر قابل انکار» هستند.

گروه داعش روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مسئولیت انفجارهای کرمان را برعهده گرفت و عاملان انفجارها را دو نفر با جلیقه انتحاری اعلام کرد.

با این حال این گروه تروریستی در بیانیه خود اشاره‌ای به شاخه افغانستان خود، موسوم به «داعش خراسان» نکرد.

در این بیانیه آمده است که پس از آن در بامداد روز پنج‌شنبه «دو عنصر پشتیبانی و تأمین‌کننده» این حادثه در اقامتگاه‌ دو عامل انفجار در حومه کرمان بازداشت شدند.

در ادامهٔ بیانیه روز جمعه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی آمده که ۹ فرد دیگر مرتبط با این انفجارها «در شش استان کشور شناسایی و بازداشت شدند».

وزارت اطلاعات از انتشار مشخصات افراد بازداشت‌شده امتناع کرده و تنها گفته است یکی از دو «عامل معدوم انتحاری»، «ملیت تاجیکستانی داشته» و هویت فرد دیگر «هنوز به صورت قطعی احراز نشده است».

این وزارتخانه همچنین اعلام کرد: «عدم صدور بیانیه تا این لحظه به دلیل کشف تجهیزات انفجاری آماده در محل تروریست‌ها بود.»

ابراهیم رئیسی روز جمعه، ۱۵ دی‌ماه، دربارهٔ واکنش جمهوری اسلامی به این انفجارها گفت: «در این قضایا به مردم اطمینان می‌دهم‌ و یقین بدانید ابتکار عمل در دست نیروهای مسلح ماست و زمان و مکان را نیروهای مسلح ما تعیین خواهند کرد.»

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران نیز بار دیگر این ادعای تکراری مقام‌های جمهوری اسلامی را مطرح کرد که «داعش محصول سیاست آمریکا در جهان اسلام بود».

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایسنا و رادیو فردا؛ پ.م/ ع.م / ح.ج
XS
SM
MD
LG