لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ «دو مظنون در بازداشت، دو مظنون دیگر هم بازداشت می‌شوند»


خانهٔ داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، محل وقوع قتل
خانهٔ داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، محل وقوع قتل

سخنگوی فرماندهی نیروی انتظامی عصر یکشنبه ۲۳ مهر تأیید کرد که در پروندهٔ قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر اعلام کرد که «تاکنون چهار مظنون شناسایی شده‌اند که دو نفر از این افراد بازداشت و دو نفر دیگر نیز ساعات یا دقایقی دیگر بازداشت خواهند شد».

سعید منتظرالمهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها همچنین گفت در ویلای آقای مهرجویی «دوربین مداربسته نبوده و دوربین‌های ورودی شهرک از قبل‌تر خراب بوده است»، او با یا این حال افزود که «تمامی اطلاعات و دلایل موجود در صحنهٔ جرم توسط کارآگاهان کشف قتل برداشت شده» و «کارآگاهان در حال تجزیه و تحلیل ادله برداشت‌شدهٔ صحنهٔ جرم هستند».

سخنگوی نیروی انتظامی همچنین با اشاره به استفاده از سگ‌های ویژهٔ کشف قتل گفت که «رد‌زنی‌هایی را براساس رد خون مقتولین در مسیر فرار قاتلان پیدا کرده‌اند».

ساعاتی قبل از آن، رئیس پلیس آگاهی ایران در محل قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، به رسانه‌ها گفته بود که «آثار ورود جبری در صحنهٔ قتل خانوادهٔ مهرجویی دیده نمی‌شود و تخریبی در درها صورت نگرفته است».

محمد قنبری همچنین گفته بود که «با بررسی صحنهٔ جرم، آثاری در صحنهٔ قتل پیدا شده است که ما احتمال می‌دهیم مربوط به قاتل باشد».

صبح یک‌شنبه خبرگزاری فارس نیز به نقل از «یک منبع آگاه» نوشته بود که تاکنون چهار مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر بازداشت شده‌اند و هیچ‌یک از افراد بازداشت‌شده از اتباع بیگانه نبوده‌اند.

این خبرگزاری در ادامهٔ این خبر این‌گونه گمانه‌زنی کرده بود که «با توجه به نوع جنایت و خشونت آن احتمال کینه شخصی وجود دارد. ممکن است سرقت جزئی طلا و موبایل‌ها با هدف رد گم کنی صورت گرفته باشد.»

در همین روز نیز مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز گفت نقش اتباع غیرایرانی در قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر که شب گذشته در ویلای خود در اطراف کرج به قتل رسیدند، «مشخص نیست و این ادعا تأیید نشده است».

خبرگزاری تسنیم شامگاه شنبه ۲۲ مهر ماه از کشف جسد داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش در ویلای شخصی آنها در کرج خبر داد و در همین اثنا، برخی سایت‌ها، نظیر «فراز دیلی» آن را به «اتباع بیگانه» ربط داده و بحث «مهاجران افغان» را پیش کشیده بودند.

مقام‌های قضایی ایران می‌گویند کالبدشکافی پیکر داریوش مهرجویی، سینماگر سرشناس ایرانی، و همسرش، وحیده محمدی‌فر، نشان داده که «خون‌ریزی شدید به دلیل جراحات وارده ناشی از برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» علت فوت بوده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، به نقل از رئیس‌کل دادگستری استان البرز، وارد آمدن ضرباتی با چوب و یا جسم سخت به سر آقای مهرجویی را تایید کرده اما افزوده که این ضربات به شکستن سر منجر نشده است.

این مقام قضائی همچنین افزوده که گزارش پزشکی قانونی فرضیه‌ها «درباره تجاوز» در مورد هر دو مقتول را منتفی دانسته است.

درپی وقوع این قتل، شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان سینمای ایران روز دوشنبه با بیان اینکه دانستن حقیقت در مورد این قتل «در کمترین زمان ممکن حق مردم است»، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «این در کدام تعریف امنیت می‌گنجد که پیرمردی هشتاد و چندساله و همسرش در امن‌ترین مکان شان، در خانه‌شان، این‌گونه سلاخی شوند؟»

در این بیانیه از پلیس امنیت خواسته شده باتوجه به دوربین‌های نصب‌شده در محل زندگی این کارگردان سینما و حفاظت بیرونی ساختمان، «در ساعات آینده و برای جلوگیری از بروز هرگونه شایعات، هرچه زودتر ابعاد این فاجعه بزرگ را روشن کنند».

روز یک‌شنبه سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا گفت که «پلیس عاملین قتل داریوش مهرجویی و همسرش را بزودی دستگیر و به دستگاه عدالت خواهد سپرد.»

وی در مورد چگونگی این پیش‌بینی توضیحی نداد اما عنوان کرد که «اقدامات فنی همان ساعات اولیه انجام شد و کارآگاهان در محل حاضر شدند و در حال بررسی سناریوهای محتمل هستند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز یکشنبه با انتشار پیامی تأکید کرد که ابعاد قتل داریوش مهرجویی را «با جدیت مطالبه و پیگیری می‌کند».

رئیس کل دادگستری استان البرز نیز همزمان با اشاره به تلاش برای یافتن قاتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر گفت که مونا مهرجویی، دختر هر دو مقتول، حدود ساعت ۲۲:۲۵ به منزل پدرش می‌رسد و «مشاهده می‌کند که پدر و مادرش با ضربات چاقو یا جسم برنده به نواحی گردن به قتل رسیده‌اند.»

حسین فاضلی هریکندی در این زمینه به ایسنا گفت که قتل این دو هنرمند در ویلای شخصی در زیبادشت فردیس رخ داده است.

وحیده محمدی‌فر، نویسنده و همسر داریوش مهرجویی فیلمساز سرشناس ایرانی، ۱۵ مهرماه امسال در حساب شخصی خود در اینستاگرام از ورود یک نفر به خانه‌شان و «ماجرای هولناک تهدید شدن توسط شخصی با چاقو» خبر داده بود.

همسر داریوش مهرجویی خبر داده بود که در چند وقت اخیر مورد دستبرد هم قرار گرفته‌اند و از جمله گوشی و لپ‌تاپ از منزل‌شان سرقت شده و «دو سنتور با اسم و عکس‌های بهرام رادان و داریوش مهرجویی از آنها به سرقت رفته است».

داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است و آخرین فیلم خود «لامینور» را نیز در سال ۹۸ ساخته بود.

آقای مهرجویی در اسفند ۱۴۰۰ و زمانی که «لامینور» مجوز اکران نوروزی نگرفت، در یک پیام ویدیوئی و با لحن تند گفت با دستیارانش در وزارت ارشاد «تحصن» می‌کند.

در این پیام ویدیویی کارگردان فیلم «هامون» گفت: «من دیگر می‌خواهم بجنگم. بیایید مرا بکشید. این سینه من. بزنید. بزنید. نابودم کنید. بکشید. هر ظلمی می‌خواهید بکنید، اما من حقم را می‌گیرم.»

این کارگردان سرشناس سینمای ایران چندماه بعد از اولین چهره‌های شناخته‌شده‌‌ای داخل ایران بود که به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی اعتراض کرد.

او در متنی در شب ۲۵ شهریور سال گذشته نوشت: «خبر مرگ دلخراش مهسا را وقتی شنیدم بسیار متاثر و خشمگین شدم، از این همه بی‌رحمی و شقاوت در برخورد با دختران و پسران سرزمینم.»

قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، در حالی شامگاه شنبه رخداد که پیکر بی‌جان کیومرث پوراحمد یکی دیگر کارگردانان سرشناس ایرانی نیز ۱۶ فروردین در یک ویلا در نزدیکی بندر انزلی پیدا شد.

رسانه‌های ایران در ساعت‌های اولیه علت درگذشت کیومرث پوراحمد را «ایست قلبی» عنوان کردند اما در ادامه عنوان شد که او با «خودکشی» به زندگی خود پایان داده است.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیو فردا؛ پ.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG