لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

آغاز اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی برای دهک‌های پایین درآمدی در ایران


مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد

همزمان با افزایش نرخ تورم و فشار اقتصادی بر مردم، رسانه‌ها در ایران از آغاز مرحله جدید «طرح ملی کالابرگ الکترونیکی» با افزایش ۲۰ درصدی یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی، آن‌ هم به صورت مشروط خبر می‌دهند.

آن طور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران پیش از این اعلام کرده بود، مرحله نخست این طرح شامل خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خواهد بود.

اجرای این مرحله که از روز شنبه، ۱۳ خرداد، آغاز شده، قرار است به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش برود.

به گفته صولت مرتضوی، وزیر کار، در گام نخست اجرای این طرح، «میزان یارانه یارانه‌بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا، ۲۰ درصد افزایش» می‌یابد.

با افزایش ۲۰ درصدی، یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان است.

در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به ‌نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

دولت ابراهیم رئیسی مدعی شده که اجرای مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی «به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند».

طرح ملی کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ در راستای اجرای قانون مصوب مجلس به شکل سراسری و آزمایشی در ایران راه‌اندازی شد.

تا پیش از این، ۹ قلم کالا شامل پنیر، شیر کم‌چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر این طرح پیش‌بینی شده بود و شهروندان می‌توانستند با استفاده از اعتبار یارانه خود در هر ماه این اقلام را از هر عنوان و برند و نشان تجاری خریداری کنند.

بر اساس گزارش‌ها، از روز شنبه با اضافه شدن اقلام پروتئینی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله، امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی برای متقاضیان فراهم شده است.

اجرای این طرح در شرایطی وارد مرحله تازه‌ای شده که چند سند «خیلی محرمانه» و «محرمانه» نهادهای امنیتی و اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی که روز هشتم خرداد فاش شد از چشم‌انداز «سال سخت» اقتصادی در ۱۴۰۲ خبر می‌دهند که «نظام» باید «خود را برای آن آماده کند».

این اسناد در جریان هک سایت ریاست‌ جمهوری ایران به‌دست آمده که یک گروه مخالف جمهوری اسلامی به نام «قیام تا سرنگونی» مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

بر اساس این اسناد، نماینده وزارت اطلاعات در جلسه «ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور» تصریح می‌کند که ۱۴۰۲ «سال سختی» خواهد بود که «از هم‌اکنون باید برای آن آماده شویم».

او اشاره کرده که در حال حاضر در چهار حوزه «اقدامات مهمی» در حال پیاده‌سازی است که شامل طرح‌های «هوشمندسازی یارانه آرد و نان»، «کالابرگ الکترونیکی»، «بنزین» و «مدیریت بازار ارز» است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود، افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد.

بر اساس جزئیات آمارهای این نهاد حکومتی که روز پنج‌شنبه چهارم خرداد منتشر شد، برخی اقلام خوراکی تورم چشمگیر داشته‌اند؛ از جمله افزایش قیمت انواع روغن‌های خوراکی بیش از دو برابر بوده و قیمت انواع گوشت نیز تقریبا دو برابر شده است.

به نظر می‌رسد اضافه‌کردن اقلام پروتئینی از جمله گوشت گوساله به کالابرگ الکترونیکی به دلیل افزایش چشمگیر قیمت این کالا باشد.

میزان تورم و فشارهای اقتصادی در ایران به اندازه‌ای است که حتی صدای افراد هوادار نظام و کاربران نزدیک به حکومت در فضای مجازی را هم درآورده است.

ایران تنها پس از چند کشور انگشت‌شمار مانند ونزوئلا، سودان، آرژانتین، سورینام و زیمبابوه بالاترین نرخ تورم در جهان را دارد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG