لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

قالیباف: ایران هیچ وظیفه‌ای در قبال برجام ندارد


محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، می‌گوید وقتی آمریکا به توافق برجام پایبند نیست، ایران نیز «هیچ وظیفه‌ای» در این زمینه ندارد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۹ بهمن، در خبرگزاری تسنیم، آقای قالیباف این موضوع را در بازدید از مجتمع هسته‌ای فردو در قم بیان کرده است.

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه جدید آمریکا، در نخستین کنفرانس خبری خود گفت در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای برجام عمل کند، ایالات متحده نیز به این توافق باز خواهد گشت.

به گفته وی، «ایران در چند بُعد از (توافق برجام) تعهداتش را انجام نمی‌دهد. در صورت تصمیم به بازگشت به تعهدات خودشان، این امر زمان‌بر خواهد بود، برای ما هم که بخواهیم ارزیابی کنیم که آنها به تعهدات‌شان عمل می‌کنند، زمان خواهد برد.»

این در حالی است که رئیس‌ مجلس شورای اسلامی، بدون اشاره به وزیر خارجه آمریکا، گفته است: «ما هیچ وظیفه‌ای نداریم که وقتی آن‌ها پایبند نیستند، ما باشیم. هر وقت آن‌ها به تعهدات‌شان عمل کردند یعنی رفع تمام تحریم‌ها و مشکلات بانکی و نفتی و تجاری ما برداشته شد، با گزارش به مجلس دوباره بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ به تعهدات خودمان می‌توانیم برگردیم.»

آقای قالیباف در عین حال روز پنج‌شنبه خبر داد: «در غنی‌سازی ۲۰ درصد اورانیوم که قرار بود سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شود، از جهت زمان‌بندی جلوتر هستیم و در عرض حدود یک ماه ۱۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌سازی شده است.»

خبرگزاری ایسنا هم روز پنج‌شنبه به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تایید کرد که «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد کشور به حدود ۱۷ کیلوگرم رسیده است».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، اردیبهشت ۱۳۹۷ با خروج از برجام، خواستار توافق گسترده‌تری با ایران بود که بتواند علاوه بر اصلاح این توافق، فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران را نیز در بربگیرد.

دولت او از سال ۲۰۱۷ و پس از خروج از برجام با سیاست «فشار حداکثری» در راستای بازگرداندن ایران به میز مذاکره، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرد.

جمهوری اسلامی هم در مقابل، از نیمه اردیبهشت ۹۸، همزمان با سالگرد خروج دولت آمریکا از برجام، طی مراحل گوناگون از تعهداتش در چارچوب برجام عدول کرده است.

مجلس شورای اسلامی روز ۱۲ آذر در جریان تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، دولت را ملزم کرد که سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ذخیره کند و اگر تا سوم اسفند سال جاری، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از ایران اخراج شوند و و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

محمدباقر قالیباف در سخنان امروز خود در عین حال از دولت حسن روحانی برای اجرای «بی‌درنگ» این قانون مصوب مجلس تقدیر کرد.

مقام‌های دولت حسن روحانی و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پس از تصویب این قانون از آن به تندی انتقاد کردند، اما پس از تائید آن از سوی شورای نگهبان، مجبور به اجرای آن شدند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، خانه ملت و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG