لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

حکم همسر مُنا حیدری صادر شد: هشت سال و دو ماه حبس برای بُریدن سر


 عکسی از سجاد، مرد جوان اهوازی، با سر بریده کودک‌همسرش در دست
عکسی از سجاد، مرد جوان اهوازی، با سر بریده کودک‌همسرش در دست

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد سجاد حیدرنوا، همسر مُنا حیدری که سر او را در اهواز برید و در ملاعام به نمایش گذاشت، تنها به هشت سال و دو ماه حبس محکوم شده است.

آن‌طور که مسعود ستایشی در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه، ۲۸ دی خبر داده، این مرد «از حیث مباشرت در قتل عمدی به تحمل ۷ سال و نیم حبس تعزیری و از حیث جنبه عمومی ایراد ضرب و جرح عمدی به ۸ ماه حبس محکوم شده است».

وی در اظهارات خود از «اعلام گذشت» اولیای دم متوفی خبر داد و افزود به همین دلیل «جنبه خصوصی» این پرونده از بین رفت و تنها جنبه عمومی جرم باقی ماند.

حیدر حیدرنوا، متهم ردیف دوم نیز به ۴۵ ماه حبس تعزیری از باب معاونت در قتل عمدی محکوم شده است.

متهمان در حال حاضر در زندان به سر می‌برند و بر اساس اعلام قوه قضائیه، رای صادره درباره آنها «قطعی است».

مُنا حیدری، کودک‌همسر ۱۷ ساله‌ که در ۱۲ سالگی با گواهی رشد از دادگاه، به عقد پسرعمویش درآمد و در ۱۴ سالگی مادر شده بود، سال گذشته از سوی همسرش به صورتی فجیع به قتل رسید.

انتشار عکس تکان‌دهنده سجاد حیدری که با چهره‌ای خندان با سر بریده همسر ۱۷ ساله‌اش در خیابان‌های اهواز می‌گشت، فضای مجازی فارسی‌زبان را به شدت تکان داد و بار دیگر بحث قتل‌های موسوم به «ناموسی» و «کودک‌همسری» را مطرح کرد.

مسعود ستایشی در شرایطی از صدور حبس نه چندان طولانی‌مدت برای این مجرم خبر داده که پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در ایران، شماری از بازداشت‌شدگان از جمله احسان پیربرناش طنزنویس و روزنامه‌نگار باسابقه ورزشی، در دادگاه بدوی به ۱۸ سال حبس محکوم شده است.

مژگان ایلانلو، مستندسازی که به صورت علنی با حجاب اجباری مخالفت کرد نیز از سوی دادگاه انقلاب به ۱۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

این احکام درباره این دو در شرایطی صادر شده که هیچ‌یک مرتکب قتل یا جنایت مشابهی نشده‌اند.

جمهوری اسلامی همچنین طی اعتراضات اخیر، برای شماری از بازداشت‌شدگان به اتهام آتش‌زدن سطل زباله یا ضرب‌و‌جرح، اتهام «فساد فی‌الارض» صادر کرده که می‌تواند به صدور حکم اعدام منجر شود.

XS
SM
MD
LG