لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

مذاکرات محرمانه دبیران شورای امنیت ایران و روسیه در تهران


دبیر شورای امنیت ملی روسیه در سفر به تهران، که گفته شده به دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی انجام شده، صبح چهارشنبه ۱۸ آبان با علی شمخانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری داخلی، قرار است در این سفر «طیف وسیعی از مسائل سیاسی و اقتصادی در راستای توسعهٔ روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی» بررسی شود.

اما روابط عمومی شورای امنیت ملی روسیه هدف از سفر نیکلای پاتروشف را «ادامهٔ رایزنی‌‌های مستمر امنیتی» اعلام کرد و افزود ماه پیش هم در همین چارچوب «یک جلسهٔ امنیت اطلاعات سایبری» به ریاست الگ خراموف، معاون دبیر شورای امنیت ملی روسیه، در تهران برگزار شده بود.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۹ به تهران رفته بود و از آن پس به دفعات در روسیه و کشورهای دیگر با همتای ایرانی خود و سایر مقامات جمهوری اسلامی دیدارهایی داشته است.

نیکلای پاتروشف از حامیان اصلی گسترش هرچه بیشتر همکاری با حکومت ایران است و گفته می‌شود در ردیف مشاوران اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در جنگ علیه اوکراین نیز قرار دارد.

سفر پاتروشف به تهران در حالی انجام می‌شود که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از افزایش حمایت‌های تسلیحاتی ایران از روسیه در این جنگ منتشر شده است.

هم‌زمان با ورود دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران، شبکهٔ تلویزیونی اسکای‌ نیوز گزارش داد که روسیه در ازای دریافت نخستین محمولهٔ پهپادهای انتحاری از ایران، ۱۴۰ میلیون یورو پول نقد و مجموعه‌ای از تسلیحات پیشرفتهٔ آمریکایی و بریتانیایی که برای اوکراین ارسال شده و به دست روسیه افتاده بود را به ایران تحویل داده است.

البته نورنیوز، پایگاه اینترنتی زیرنظر شورای عالی امنیت ملی ایران، این خبر را جعلی خواند و آن را تلاش برای درگیرکردن ایران در جنگ اوکراین توصیف کرد.

مقامات جمهوری اسلامی که تا چندین ماه تحویل پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کردند، نهایتاًضمن اذعان به این اقدام مدعی شدند شمار اندکی و تنها قبل از آغاز جنگ تحویل روسیه داده شده است، اما شواهد متعددی این ادعا را رد می‌کند.

انستیتوی مطالعهٔ جنگ پژوهشگاه مستقر در واشینگتن که روزانه اخبار اوکراین را رصد می‌کند، در گزارشی تازه سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران را به تحولات جنگ در اوکراین مرتبط دانست و نوشت که با افزایش مشکلات در جبهه و کاهش استعداد نظامی نیروهای روس، مسکو به تلاش برای دستیابی به منابع جدید سلاح و دور زدن تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ایران احتمالاً از سفر مقامات بلندپایهٔ روس به تهران برای اهداف تبلیغاتی استفاده خواهد کرد و برای رقبای منطقه‌ای خود به‌ویژه اسرائیل و عربستان سعودی این پیام را ارسال می‌کند که روابطش با روسیه به سطح راهبردی رسیده است.

هم‌زمان با سفر دبیر شورای امنیت ملی روسیه به ایران، پایگاه خبری امواج مدیا مستقر در بریتانیا در گزارشی اختصاصی نوشت که مذاکرات تهران و ریاض در پی سوءظن به برنامه‌ریزی حملهٔ احتمالی ایران به اهدافی در خاک عربستان سعودی و همچنین مشکلات داخلی این کشورها و تحولات سیاسی در عراق که میانجی‌گر این مذاکرات بود، متوقف شده است.

با این حال روز سه‌شنبه ۱۷ آبان میخائیل بوگدانوف، نمایندهٔ رئیس‌جمهور روسیه در خاورمیانه، اعلام کرد که مسکو می‌کوشد در صورت تمایل تهران و ریاض نقش میانجی را در این زمینه ایفا کند.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG