لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

هزاران معترض به کودتای نظامی در میانمار به‌رغم قطع کامل اینترنت به خیابان‌ها آمدند


نمایی از تظاهرات مردم در میانمار در اعتراض به کودتای نظامی و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده کشور
نمایی از تظاهرات مردم در میانمار در اعتراض به کودتای نظامی و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده کشور

اولین تظاهرات گسترده مردمی پس از کودتای نظامیان در میانمار، روز شنبه ۱۸ بهمن، در شهر یانگون و به‌رغم قطع اینترنت به فرمان مقامات نظامی این کشور برگزار شد.

گزارش‌ها حاکی است که در راه‌پیمایی روز شنبه در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، هزاران نفر از مردم معترض شعارهایی علیه حکومت نظامی و در دفاع از دمکراسی سر دادند و همچنین خواستار آزادی آنگ سان سوچی رهبر غیرنظامی برکنار شده میانمار شدند.

مسیر حرکت هزاران معترض در روز شنبه به سوی ساختمان شهرداری یانگون، پایتخت سابق میانمار، گزارش شده است. جمعیت ناظران نیز با اهدای آب و غذا، شرکت‌کنندگان در تظاهرات را همراهی کردند.

همزمان، صدها نفر هم در نایپیداو، پایتخت میانمار، تجمع کردند و جمعیت موتورسواران با بوق زدن، همراهی خود با معترضان را به نمایش گذاشتند.

دقایقی پس از آغاز تجمعات اولیه، مقامات نظامی میانمار فرمان قطع اینترنت خانگی و موبایل را صادر کردند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم کاهش سرعت اینترنت به پایین‌ترین میزان ممکن و از دسترس خارج شدن شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام، همچنان بر شمار معترضان در خیابان‌های یانگون و نایپیداو افزوده شد و تظاهرات گسترش یافت.

روز جمعه نیز گروهی از کارمندان نهادهای دولتی، معلمان و دانشجویان به جنبش نافرمانی مدنی پیوستند که در روزهای اخیر، به ابتکار پزشکان و کادر درمانی شکل گرفته است.

آنگ سان سوچی، رهبر اتحادیه ملی برای دمکراسی که در بازداشت به سر می‌برد، از اعتراضات اخیر حمایت کرده است.

هفته گذشته ارتش میانمار اعلام کرد که مقامات غیرنظامی کشور را به دلیل «تقلب در انتخابات» پارلمانی ماه نوامبر بازداشت کرده است و ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش با اعلام وضعیت فوق‌العاده به مدت حداقل یک سال قدرت را به دست خواهد گرفت.

فشارهای بین المللی بر حاکمان نظامی میانمار در روزهای اخير افزایش یافته است. شورای امنیت سازمان ملل روز پنجشنبه با تصویب بیانیه‌ای به اتفاق آرا خواستار آزادی آنگ سان سوچی و سایر سیاستمدارانی شد که روز دوشنبه توسط نظامیان بازداشت شدند. دولت آمریکا نیز تهدید کرده که تحریم کودتاچیان را بررسی خواهد کرد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG