لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

حمله پهپادی به منطقه‌ای در استان اربیل در نزدیکی کنسولگری آمریکا


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

گزارش‌ها حاکی است که بامداد شنبه ۵ تیرماه منطقه‌ای در نزدیکی شهر اربیل، جایی‌ که کنسولگری آمریکا قرار دارد، با سه پهپاد انفجاری هدف حمله قرار گرفت.

مقامات اقلیم کردستان عراق می‌گویند که این حمله همزمان با رژه نظامی گروه حشد ‌الشعبی، از شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، در نزدیکی بغداد رخ داد.

رژه نیروهای حشد الشعبی با حضور مقامات ارشد عراق و به مناسبت هفتمین سالگرد تأسیس این گروه برگزار شد.

گروه‌های شبه‌ نظامی شیعه که اغلب به نام «حشد الشعبی» شناخته می‌شوند، مخالف حضور نظامی آمریکا در عراق‌‌اند. مقامات جمهوری اسلامی در این سال‌ها بارها اعلام کرده‌اند که تامین مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها را بر عهده دارند.

یگان مبارزه با تروریسم کردستان عراق گفته است که دو پهپاد پس از اصابت به یک خانه خساراتی به بار آوردند، در حالی‌که پهپاد سوم درست عمل نکرد. هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

در همین حال، کنسولگری آمریکا در توییتی این حمله را محکوم کرد و آن را «نقض آشکار حق حاکمیت عراق» خواند.

از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون ۴۳ حمله علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است. در فروردین ماه سال جاری فرودگاه اربیل در اقلیم کردستان عراق با پهپاد هدف قرار گرفت. این حمله به یک ساختمان خساراتی وارد کرد اما تلفاتی به همراه نداشت.

اما در حمله راکتی در بهمن ماه سال گذشته به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل، در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در شمال عراق، دست‌کم هشت تن مجروح شدند و یک نفر نیز جان باخت.

ایالات متحده همواره گروه‌های شبه نظامی وابسته به حکومت ایران را مسئول حملات موشکی و پهپادی در خاک عراق دانسته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه و گزارش‌های پیشین وب‌سایت رادیو فردا/ آ.ت/ س.ن
XS
SM
MD
LG