لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

دادستانی فدرال آمریکا سه ایرانی را به نقض تحریم‌ها متهم کرد


دادگاه منطقه جنوب نیویورک (عکس از آرشیو)
دادگاه منطقه جنوب نیویورک (عکس از آرشیو)

دادستا‌ن‌های فدرال آمریکا در منطقه منهتن نیویورک سه ایرانی را به صدور غیر قانونی «چند تـُن» فیبر کربن به ایران متهم کرده‌اند.

شبکه «ان بی سی نیوز» می‌گوید فیبر کربن قابلیت استفاده در صنایع موشک های بالستیک و سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم دارد.

جفری سیر برمن، دادستان فدرال منطقه جنوب نیویورک، روز سه شنبه پس از استرداد بهزاد پورقناد شهروند ایرانی از آلمان به آمریکا این اتهامات را اعلام کرد. بهزاد پورقناد یکی از سه متهم این پرونده است.

طبق این گزارش، دو متهم دیگر این پرونده یعنی علیرضا شکری و فرزین فریدمنش هم اکنون فراری هستند.

دادستانی فدرال منطقه منهتن نیویورک می‌گوید این سه نفر در بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از طریق یک واسطه و دلال امریکایی «چند تن» مواد فیبر کربن را از مسیر یک کشور ثالث به ایران صادر می کردند. آنها محتوای این محموله ها را در اسناد صادراتی به «دروغ» اکریلیک اعلام کرده بودند.

این دادخواست مشخص نکرده است که متهمان چه میزان فیبر کربن به ایران صادر کرده اند، اما تاکید کرده است، علیرضا شکری در اواخر سال ۲۰۰۷ و اوایل سال ۲۰۰۸ از طریق شرکتی در ترکیه با موفقیت توانسته است محموله فیبر کربن را از آمریکا خریداری کرده و از طریق امارات متحده عربی به ایران منتقل کند.

طبق اسناد دادگاه فدرال پورقناد سوم مه ۲۰۱۷ در آلمان دستگیر شد و روز دوشنبه به نیویورک منتقل شد. آقای پورقناد روز سه شنبه در دادگاهی به ریاست قاضی جودیت مک‌کارتی حاضر شد.

با استفاده از شبکه ان بی سی نیوز/خ/ت
XS
SM
MD
LG